fbpx

bruggen NoordOostPoort Apeldoorn

variantenstudie

De Gemeente Apeldoorn wilde het bedrijventerrein Stadhoudersmolen beter bereikbaar maken middels de nieuwe verbinding NoordOostPoort. Daarvoor was een nieuwe verkeersbrug nodig. Daarnaast wil de gemeente het Apeldoorns Kanaal in de toekomst bevaarbaar maken. Een beweegbare brug is echter veel kostbaarder dan een vaste. Om de mogelijkheden te onderzoeken voerde ingenieursbureau ipv Delft voorafgaand aan de ontwerpfase een variantenstudie uit. Met deze studie onderzocht het ingenieursbureau de gewenste uitvoering van een beweegbare brug en de keuze voor één, twee of drie bruggen. De keuze viel uiteindelijk op het ontwerp van drie parallelle vaste bruggen, die eenvoudig zijn aan te passen tot beweegbare brug.

ontwerp drie bruggen

De twee dertig meter lange verkeersbruggen zijn identiek en de fiets- en voetgangersbrug is een lichtere en smallere versie, met hetzelfde constructieprincipe. Met het oog op de toekomst zijn de bruggen ontworpen als beweegbare bruggen. ipv Delft koos voor een basculebrug met de contragewichten naast het dek. Voor het Apeldoorns Kanaal is dit een nieuw brugtype.

realisatie

In het gehele ontwerp van de bruggen is rekening gehouden met een toekomstig beweegbaar maken. Op deze manier doet de opdrachtgever geen loze investeringen. Het middelste gedeelte van het brugdek, daar waar bij een toekomstige aanpassing de val (het beweegbare stalen deel van de brug) komt, is uitgevoerd in beton. De aansluitingen zijn echter wel zo ontworpen dat het betonnen deel eenvoudig te vervangen is. De betonnen steunpunten zijn voorbereid op eventuele latere plaatsing van draaipunten en hydraulische zuigers om het brugdek mee te openen.

specificaties

afmetingen: l=30 m | b=4 en 5 m
uitvoeringskosten: € 528.000 (3 bruggen)

Meer over het ontwerpen van verkeersbruggen.

meer informatie?

bel Ivo Mulders:
015 750 25 73

projectteam

Ivo Mulders
Ronald Rozemeijer

vergelijkbare projecten