fietsbrug Kralingerpad Maasland

trambrug
Op de locatie van deze brug lag tot voor kort een voormalige trambrug die fungeerde als fietsbrug. Dit stelde een aantal specifieke eisen aan het ontwerp. Allereerst wilden we dat de nieuwe brug in vormgeving zou refereren aan de historie van deze plek.

historie
Net als de vroegere trambrug vormt ook ons ontwerp een strakke lijn die het lanschap doorsnijdt. Verder verwijst het metselwerkpatroon op de zijkant van de brug naar de gemetselde randen van de oude brug en staat op de uiteinden van de hekwerken WSM, de afkorting voor Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij, de tramwegmaatschappij waarvan de spoorlijn tussen Naaldwijk en Maasland destijds was.

risico’s
De voormalige trambrug had ook gevolgen voor sloop, contractvorming en plaatsing.

Zo was er bij de sloop het risico dat niet precies duidelijk was wat er tevoorschijn zou komen en moest dat risico in de contractvorming niet alleen zo duidelijk mogelijk worden omschreven maar ook zoveel mogelijk worden beperkt.

ipv Delft heeft daarom alle beschikbare tekeningen uitvoerig bestudeerd en met duikers de huidige situatie zo goed mogelijk in kaart gebracht. Het ontwerp van de nieuwe brug is bovendien afgestemd op de ondergrondse aanwezigheid van de oude brug.

 projectlocatie

meer informatie?

bel Johan Büdgen:
015 750 25 74

projectteam
Winie Dijksterhuis
Johan Büdgen

vergelijkbare projecten