fbpx

Langetaambrug UHSB

Dat modern ultrahogesterktebeton en monumentale bruggen goed samengaan, bewijst de gerenoveerde Langetaambrug in Maasland. De monumentale brug was ernstig aangetast door betonrot. Dankzij toepassing van UHSB was een exacte replica mogelijk, die ook nog eens onderhoudsvrij en bijzonder duurzaam is.

het project

De Langetaambrug over de Zuidgaag in het dorp Maasland was ernstig aangetast door corrosie van de wapening. Er kon echter niet zomaar een nieuwe brug worden geplaatst aangezien het een gemeentelijk monument betreft en het uiterlijk na de renovatie niet mocht veranderen. De welstand wilde dat het vernieuwde brugdek net zo slank zou zijn als in de bestaande situatie, op het dunste punt is dat 10 cm. Dit is echter met de huidige eisen voor belasting en duurzaamheid niet haalbaar in traditioneel beton. In regulier beton zou het brugdek al snel 15 tot 20 centimeter dik zijn. Door het nieuwe dek uit te voeren in Compact Reinforced Composite, een ultrahogesterktebeton (UHSB) dat wordt geleverd door Hi-Con, was een dikte van 10 centimeter toch mogelijk. Met dit materiaal kunnen zeer slanke en sterke constructies worden gemaakt met hoge duurzaamheid ondanks een geringe dekking op de wapening.

UHSB-brugdek

Het UHSB-brugdek is volgens de huidige voorgeschriften berekend en heeft een levensduur van 100 jaar. Daarnaast zijn hoge eisen aan de maximale doorbuiging gesteld vanwege de afwerking met metselwerk. Het gekromde brugdek heeft een variabele doorsnede en is aan de bovenzijde bekleed met metselwerk. De landhoofden zijn eveneens bekleed. Omdat hergebruik van de originele stenen vrijwel onmogelijk was, is gekozen voor nieuwe stenen die zoveel mogelijk gelijkenis vertonen met het oorspronkelijke metselwerk. Het hekwerk is wel in originele staat hersteld. Dankzij de keuze voor USHB kan het slanke dek ook de krachten op het hekwerk opnemen.

fundering

Een ander specifiek voordeel van UHSB bij dit project was het lagere gewicht in vergelijking met een dek in regulier beton. Het dek is geplaatst op de bestaande fundering, die op deze manier niet extra wordt belast. Fundering en brugdek vormen één geheel, wat de brug een integraalbrug maakt. Eerst is het bestaande dek losgezaagd van de fundering, daarna werd het nieuwe dek met een natte knoop met de bestaande betonnen fundering verbonden. Leuk detail: de natte knoop vormt aan weerszijden van de brug ook gelijk de betonnen trap.

Ook qua onderhoud heeft UHSB in dit geval een duidelijk voordeel: het dek kon in wit beton uitgevoerd worden, waardoor er nu en in de toekomst geen schilderwerk nodig is.

partners

Ontwerp en initiatief komt van ipv Delft, in samenwerking met Pieters Bouwtechniek, Hi-Con en CMD Civiele Werken.

meer informatie?

bel Johan Büdgen:
015 750 25 74

inspiratieboek circulair ontwerpen

ipv Delft Inspiratieboek Circulair Ontwerpen

vergelijkbare projecten