fbpx

Poort Neerbosch Nijmegen

winnend ontwerp voor de herinrichting

Het kruispunt Poort Neerbosch vormt de westelijke toegang tot Nijmegen. Om de doorstroming van het verkeer te verbeteren, wilde de gemeente het bestaande kruispunt compacter maken. Tegelijkertijd moest er een P&R-terrein naast het kruispunt komen.

In samenwerking met BAM en Landschappartners maakten we het winnende ontwerp voor de herinrichting.

nieuwe identiteit

Witte betonnen randelementen die alle individuele onderdelen van het ontwerp met elkaar verbinden geven het kruispunt een herkenbare, frisse identiteit.

De tunnels voor fietsers en voetgangers maken ook deel uit van deze beeldbepalende witte lijnen. Twee bestaande tunnels krijgen een nieuwe tunnelmond, die identiek is aan die van de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel onder het kruispunt.

poort

Om de poortfunctie van het kruispunt duidelijk te markeren, ontwierpen we een poortconstructie waaraan verkeersregelinstallatie (vri), bewegwijzering en functionele verlichting zijn bevestigd.

specificaties

afmetingen: h=13,1 m | l=48 m | b=48 m
uitvoeringskosten: € 2.400.000
oplevering: 2015

meer informatie?

bel Sietse Cieraad:
015 750 25 78

ontwerper bruggen Sietse Cieraad

projectteam

Adriaan Kok
Sietse Cieraad
Maurits Lopes Cardozo

inspiratieboek circulair ontwerpen

ipv Delft Inspiratieboek Circulair Ontwerpen

artikel geschreven voor Land + Water

februari, 2016

Hoe maak je een druk, ruim opgezet kruispunt compacter, efficiënter en aantrekkelijker? Bijvoorbeeld door te doen wat ipv Delft, Landschappartners en BAM deden bij Poort Neerbosch, een van de drukste toegangspoorten van Nijmegen. Dankzij heldere lijnen en een opvallend poortelement is het kruispunt nu veiliger en overzichtelijker. En een landmark voor de stad.

Tot de herinrichting afgelopen jaar gereed kwam, was het kruispunt Neerbosscheweg / Ijpenbroekweg / Hogelandseweg een ruim opgezet maar inefficiënt kruispunt met een slechte doorstroming. Mede door de nieuwbouw van het Mondial College pal naast het kruispunt en de komst van een nieuwe brug verderop op de route richting het centrum, was verbetering noodzakelijk. Via een openbare aanbesteding met voorselectie kreeg BAM Wegen Oost de opdracht om het nieuwe kruispunt te ontwerpen en realiseren. Het bouwbedrijf werkte daarbij samen met ontwerpbureau ipv Delft en de landschapsontwerpers van Landschappartners.

Totaalplan

Het gehele project omvat aanpassing van het kruispunt en de bestaande fietstunnels, ontwerp en aanleg van een derde, nieuwe fietstunnel, realisatie van een P+R terrein en de algehele landschappelijke inrichting van de locatie. Een slanke stalen poortconstructie boven het kruispunt zelf vormt het sluitstuk.

De inrichting van het terrein houdt rekening met de kenmerkende diagonale lijnen in het landschap ter plaatse. In het landschapsontwerp komen slanke hoogstammige iepen terug op een diagonaal grid dat aansluit bij de omringende woonwijken. Ook de parkeervakken op het P&R terrein liggen op dit grid. Een ander verbindend element in het ontwerp zijn de witte betonnen randen die alle tunnels en het P&R terrein met elkaar verbinden. Doordat alle drie de tunnels ook aan de binnenzijde wit zijn, ontstaat een vloeiend geheel van witte lijnen dat de gebruikers op hun route begeleidt. Met name voor De twee bestaande tunnels werden wit geschilderd en kregen een nieuwe tunnelmond die overeenkomt met die van de nieuwe fietstunnel. In alle tunnels is bovendien een opening in het dak aangebracht, waardoor ook halverwege de tunnel sprake is van daglichttoetreding.

Heldere lijn

Voor fietsers en voetgangers is het kruispunt nu bijzonder overzichtelijk. Dit is te danken aan de brede stoepen, uitwaaierende lichte tunnels en een logische routing zonder scherpe hoeken. Ook de routes naar de bushaltes zijn zo direct mogelijk gehouden. De betonnen randelementen geven hier duidelijk de looprichting naar de bushaltes aan. Verder zijn de randen op deze route, tussen de twee trappen, verhoogd waardoor zitgelegenheid ontstaat.

Er is veel aandacht besteed aan het creëren van een veilige verkeerssituatie voor fietsers (en voetgangers). De in totaal vier kruisingen voor fietsers zijn allen ruim opgezet om goed zicht te garanderen. De doorgaande fietsroute parallel aan de Neerbosscheweg sluit aan op de brug over het Maas-Waalkanaal. Uit de richting van de brug rijden fietsers met een relatief hoge snelheid. Hier is in het ontwerp van de aansluitingen rekening mee gehouden: fietsers kruisen de route altijd haaks. Gecombineerd met het goede zich betekent dit dat fietsers alle gelegenheid hebben de situatie goed in te schatten, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.

Obstakelvrij

Ook voor automobilisten is de situatie flink verbeterd. Het kruispunt is compact en overzichtelijk, de routes direct. Bovendien is het kruispunt zelf helemaal vrij van obstakels. Op verzoek van de gemeente ontwierp ipv Delft in samenwerking met Jan Kuipers Nunspeet een unieke poortconstructie die de functie van het kruispunt als poort naar de stad visualiseert.

Het poortelement bestaat uit vier slanke achterover hellende stalen pylonen, geplaatst in de oksels van het kruispunt, waaraan met tuidraden een vierkant stalen frame van kokerprofielen (400 x 400 mm) is opgehangen. Op dit frame zijn de verkeerslichten gemonteerd, maar ook de bewegwijzering. De functionele verlichting bevindt zich aan spankabels boven het lege, overzichtelijke kruispunt. De pylonen zijn 13 meter hoog, het frame heeft een overspanning van 41 meter.

Met haar witte kleur en strakke lijnen sluit het poortelement goed aan bij het landschappelijk ontwerp. Feitelijk vormt het een derde verbindend element.

Korte doorlooptijd

Zowel de herinrichting van het kruispunt als ontwerp en realisatie van het poortelement hadden een bijzonder korte doorlooptijd en zorgden voor relatief weinig overlast. Zo is het totaalontwerp voor Poort Neerbosch binnen een jaar gerealiseerd. Door een goed doordachte gefaseerde aanleg is het kruispunt al die tijd bereikbaar geweest. Voor de plaatsing van het poortelement is het kruispunt twee weekenden afgesloten geweest. Tussen eerste schets en oplevering van het stalen kunstwerk zaten slechts zes maanden.

vergelijkbare projecten