Spaarndammertunnel

uitwerking
Bouwbedrijf Max Bögl heeft ons ingeschakeld om de architectonische details van de Spaarndammertunnel uit te werken. De Amsterdamse tunnelbouwer won de tender voor de nieuwe tunnel naast nieuwbouwwijk Houthaven op de ring richting het stadscentrum. Op basis van het ambitiedocument van de gemeente ontwierpen we de randen van de tunnelwand, de wandafwerking en de hekwerken op de tunnelwanden. Hiermee creëerden we rust en samenhang in het totaalbeeld.

wandafwerking
De opdrachtgever wilde drie typen wandafwerking: tegels in het 450 m lange overdekte tunneldeel, beton in de open gedeeltes aan weerszijden (ieder 125 m lang) en akoestische panelen rond de tunnelmonden.

Wij stemden de materiaal- en kleurkeuze op elkaar af, zodat een samenhangend geheel ontstaat. De wanden in het onoverdekte deel zijn gebouchardeerd, de kleur van de tegels houdt het midden tussen betongrijs en wit.

uitvoering
De bouw van de Spaarndammertunnel is begonnen in 2015 en was in 2017 nagenoeg gereed. Daarna volgde de testfase. In februari 2018 is de tunnel in gebruik genomen.

projectlocatie

meer informatie?

brugontwerper bij ipv Delft

bel Ivo Mulders:
015 750 25 73

projectteam
Ivo Mulders
Joris Veerman
Niels Degenkamp
Winie Dijksterhuis

vergelijkbare projecten