Wat kost een brug?

Het plan een brug te realiseren ontstaat doorgaans vanuit een behoefte. Zodra die behoefte is vastgesteld, volgt de vraag: wat kost dat eigenlijk? Het is een van de vragen die ons keer op keer gesteld wordt. Hoog tijd dus om hem te beantwoorden!

Voor fiets- en voetgangersbruggen tot circa 30 meter overspanning gelden ruwweg de volgende richtprijzen:
simpele brug – € 1000,- tot € 1500,- per m2
gemiddelde brug  – € 1500,- tot € 2500,- per m2
brug met hoog ambitieniveau of complexe constructie – vanaf € 2500,- per m2

kosten grafiek blog 4000euro 300m2

prijs per m2 uitgezet tegen het totaal aantal m2

Bovenstaand schema toont een aantal voorbeeldprojecten per prijscategorie, om een beeld te geven van hoe zo’n simpele of complexe brug er dan uit kan zien.

Kan het echt niet goedkoper? Natuurlijk wel. Een vlonderbrug zonder hekwerk kost uiteraard een stuk minder. En ook een kleine verkeersbrug met eenvoudige standaard prefab betonnen liggers is te realiseren voor minder dan 1000 euro per m2. Doordat een verkeersbrug breder is dan een fietsbrug, tellen de relatief hoge kosten voor leuningen en landhoofden minder zwaar mee per m2 brugoppervlak.

Standaardbrug met bijzonder hekwerk
Bij een krap budget ontwerpen we vaak een standaardbrug met een speciaal ontworpen hekwerk. Zo krijgt de opdrachtgever een maatwerk brug voor een relatief lage prijs. Voor een kleine brug zal in dergelijke gevallen ongeveer 15 tot 20 procent van de totale ontwerp- en engineeringskosten gaan naar de vormgeving van de brugranden en leuningen.

Ter illustratie: de kosten van een hekwerk voor een fiets- en voetgangersbrug tot circa 15 meter overspanning per strekkende meter:
standaard hekwerk: 300 euro per m1
bijzonder hekwerk: 450 euro per m1
lasergesneden hekwerk uit staalplaat: 600 euro per m1

fiets- en verkeersbrug over de Reest 's avonds, ymago lichtmasten op de hoeken, brugontwerp door ipv Delft

standaard hekwerk, brug over de Reest


brug Pijnacker bijzonder hekwerk uit staal voor UHSB standaardbrug

gemiddeld hekwerk, UHSB brug Pijnacker


verkeersburg Alphen a/d Rijn, kunststof wegdek, karakteristieke afbeelding plaatstaal brugontwerp

lasergesneden hekwerk, brug Amerikalaan Alphen a/d Rijn

De meerprijs van vormgeving komt voor het hekwerk dus op zo’n 150 – 300 euro per strekkende meter.

Ontwerpkosten
In het algemeen beslaan de ontwerpkosten van een brug vijf tot tien procent van de totale uitvoeringskosten. Bij kleine projecten zal het percentage meer richting de tien procent uitvallen, bij grote projecten meer richting de vijf procent.

Invloed op uitvoeringskosten
Er zijn bijzonder veel aspecten die invloed hebben op de uiteindelijke kosten. De complexiteit van het ontwerp, de materiaalkeuze, de wijze van uitvoeren, productie, logistiek, onderhoud, grondwerk et cetera. Met name de voorbereidingsfase is cruciaal voor de uitvoeringskosten. Een uitgekiend ontwerp kost minder, maar is wat meer werk in de voorbereiding. Dit betaalt zich echter terug.

Benieuwd naar hoe u in de voorbereidingsfase de kosten positief kunt beïnvloeden? Hou ons blog in de gaten, binnenkort schrijven we over kostenbesparing.

meer informatie?

brugontwerper bij ipv Delft

bel Ivo Mulders:
015 750 25 73

terug naar homepage
Kennisblog

Ook interessant:

vogelstok natuurinclusief brugontwerp Noordwaard ipv Delft

Natuurinclusief ontwerpen

Rekening houden met de biodiversiteit en die bevorderen, al vanaf het prille begin van een project. Dat is in de kern het idee achter natuurinclusief ontwerpen. Bruggen lenen zich bij uitstek voor dit ontwerpprincipe. Een korte uiteenzetting van de mogelijkheden aan de hand van diverse projecten uit onze bureaupraktijk.
fietsbrug over N242 met veilig hekwerk, brug over provinciale weg, brugontwerp door ipv Delft

Fietshellingen - deel 1: hellingspercentage

Te steil of niet? Het is een vraag die vaak gesteld wordt, zowel in de ontwerpfase van een fietsbrug als na oplevering. Strikte regelgeving over maximale hellingspercentages is er niet. Uiteindelijk gaat het erom of een fietshelling voor fietsers comfortabel genoeg is, maar wat is comfortabel en wat is de juiste helling?
beweegbare fiets en voetgangersbrug Rijnschiekanaal Rijswijk, ontwerp door ipvDelft

Fietshellingen - deel 2: ontwerp

Bij het ontwerp van een fietshelling speelt meer dan alleen het ideale hellingspercentage. Onder meer beschikbare ruimte, budget, beoogde gebruikers en de specifieke locatie zijn van invloed op het ontwerp. In deel 2 van ons drieluik over fietshellingen zetten we de aandachtspunten voor het ontwerp op een rij.
hovenring Eindhoven, onder de fiets en voetgangersbrug, snelweg, brugontwerp door ipv Delft

Fietshellingen - deel 3: out-of-the-box

Er zijn situaties waarin het echt niet lukt om een hellingbaan te realiseren met een acceptabel hellingspercentage. Toch zijn er ook dan vaak mogelijkheden. Deel 3 van ons drieluik focust daarom op out-of-the-box oplossingen en alternatieven voor de hellingbaan.
nieuwe situatie Kluisheulbrug Maasland, brug na renovatie, verkeersbrug door ipv Delft

Wat kost een brug?

Het plan een brug te realiseren ontstaat doorgaans vanuit een behoefte. Zodra die behoefte is vastgesteld, volgt de vraag: wat kost dat eigenlijk? Het is een van de vragen die ons keer op keer gesteld wordt. Hoog tijd dus om hem te beantwoorden!