Wat kost een brug?

Het plan een brug te realiseren ontstaat doorgaans vanuit een behoefte. Zodra die behoefte is vastgesteld, volgt de vraag: wat kost dat eigenlijk? Het is een van de vragen die ons keer op keer gesteld wordt. Hoog tijd dus om hem te beantwoorden!

Voor fiets- en voetgangersbruggen tot circa 30 meter overspanning gelden ruwweg de volgende richtprijzen:
simpele brug – € 1000,- tot € 1500,- per m2
gemiddelde brug  – € 1500,- tot € 2500,- per m2
brug met hoog ambitieniveau of complexe constructie – vanaf € 2500,- per m2

kosten grafiek blog 4000euro 300m2

prijs per m2 uitgezet tegen het totaal aantal m2

Bovenstaand schema toont een aantal voorbeeldprojecten per prijscategorie, om een beeld te geven van hoe zo’n simpele of complexe brug er dan uit kan zien.

Kan het echt niet goedkoper? Natuurlijk wel. Een vlonderbrug zonder hekwerk kost uiteraard een stuk minder. En ook een kleine verkeersbrug met eenvoudige standaard prefab betonnen liggers is te realiseren voor minder dan 1000 euro per m2. Doordat een verkeersbrug breder is dan een fietsbrug, tellen de relatief hoge kosten voor leuningen en landhoofden minder zwaar mee per m2 brugoppervlak.

Standaardbrug met bijzonder hekwerk
Bij een krap budget ontwerpen we vaak een standaardbrug met een speciaal ontworpen hekwerk. Zo krijgt de opdrachtgever een maatwerk brug voor een relatief lage prijs. Voor een kleine brug zal in dergelijke gevallen ongeveer 15 tot 20 procent van de totale ontwerp- en engineeringskosten gaan naar de vormgeving van de brugranden en leuningen.

Ter illustratie: de kosten van een hekwerk voor een fiets- en voetgangersbrug tot circa 15 meter overspanning per strekkende meter:
standaard hekwerk: 300 euro per m1
bijzonder hekwerk: 450 euro per m1
lasergesneden hekwerk uit staalplaat: 600 euro per m1

fiets- en verkeersbrug over de Reest 's avonds, ymago lichtmasten op de hoeken, brugontwerp door ipv Delft

standaard hekwerk, brug over de Reest


brug Pijnacker bijzonder hekwerk uit staal voor UHSB standaardbrug

gemiddeld hekwerk, UHSB brug Pijnacker


verkeersburg Alphen a/d Rijn, kunststof wegdek, karakteristieke afbeelding plaatstaal brugontwerp

lasergesneden hekwerk, brug Amerikalaan Alphen a/d Rijn

De meerprijs van vormgeving komt voor het hekwerk dus op zo’n 150 – 300 euro per strekkende meter.

Ontwerpkosten
In het algemeen beslaan de ontwerpkosten van een brug vijf tot tien procent van de totale uitvoeringskosten. Bij kleine projecten zal het percentage meer richting de tien procent uitvallen, bij grote projecten meer richting de vijf procent.

Invloed op uitvoeringskosten
Er zijn bijzonder veel aspecten die invloed hebben op de uiteindelijke kosten. De complexiteit van het ontwerp, de materiaalkeuze, de wijze van uitvoeren, productie, logistiek, onderhoud, grondwerk et cetera. Met name de voorbereidingsfase is cruciaal voor de uitvoeringskosten. Een uitgekiend ontwerp kost minder, maar is wat meer werk in de voorbereiding. Dit betaalt zich echter terug.

Benieuwd naar hoe u in de voorbereidingsfase de kosten positief kunt beïnvloeden? Hou ons blog in de gaten, binnenkort schrijven we over kostenbesparing.

meer informatie?

brugontwerper bij ipv Delft

bel Ivo Mulders:
015 750 25 73

terug naar homepage
Kennisblog

Ook interessant:

nieuwe situatie Kluisheulbrug Maasland, brug na renovatie, verkeersbrug door ipv Delft

Wat kost een brug?

Het plan een brug te realiseren ontstaat doorgaans vanuit een behoefte. Zodra die behoefte is vastgesteld, volgt de vraag: wat kost dat eigenlijk? Het is een van de vragen die ons keer op keer gesteld wordt. Hoog tijd dus om hem te beantwoorden!
fiets en voetgangersbrug over het water, vanaf zuidoever, concept tekening door ipv Delft

Aanbesteden met so, vo of do?

Wanneer besteed je een (infrastructuur)project aan? Als er alleen wat referentiebeelden liggen, met een schetsontwerp of pas als het ontwerp bijna volledig is uitgewerkt? We merken dat opdrachtgevers zich geregeld afvragen wat voor hun project het juiste moment is. Ivo Mulders gaat daarom in op de verschillende opties.
betonnen pilaren onder duurzame, hydrodynamische, overstroombare brug in Fortmond Olst, brugontwerp door ipv Delft

In zes stappen naar een duurzame brug

Dé duurzame brug bestaat niet. Elke situatie is uniek en vraagt om andere afwegingen en keuzes, die leiden tot een situatie-specifieke oplossing. Daarbij speelt ook de interpretatie van het begrip duurzaamheid een rol. Voor ons is duurzaamheid een combinatie van diverse factoren: milieubelasting, levensduur en onderhoud. We ontwikkelden een stappenplan dat helpt om voor alle situaties een zo duurzaam mogelijk ontwerp te maken.

Is uw vraagspecificatie SMART genoeg?

Hoe duidelijker de opdracht is geformuleerd, hoe groter de kans op een succesvol resultaat, en een proces zonder eindeloze discussies. Het SMART principe kan u helpen om en compleet, helder en compact programma van eisen op te stellen. Maar wat houdt het principe in? En hoe vertaalt het zich naar concrete eisen?
Onderhoudsarm inspirerend engineering voetgangersbrug beton rvs

Kunstwerken voor de rivier

Eind 2016 is Ruimte voor de Rivier Zwolle opgeleverd, een van de ruim dertig projecten uit de Planologische Kernbeslissing Ruimte voor de Rivier van 2007. Naast veel grondwerk (dijkverleggingen, nevengeulen), vroeg het project ook om de aanleg van nieuwe bruggen. Gerhard Nijenhuis van bruggenspecialist ipv Delft deelt zijn visie op het ontwerpen van kunstwerken voor gebieden waar de natuur van oudsher (over)heerst.