fbpx

meet the team: Guy de Lijster

februari 2024

Dat het werk van een brugontwerper niet wereldwijd hetzelfde is, heeft architect Guy de Lijster aan den lijve ondervonden. Achttien jaar lang woonde en werkte hij in de VS. In 2023 keerde hij terug naar Nederland.

Lichte constructies

Toen ik net in Portland (Oregon) aankwam, verbaasde ik me over de behoudende architectuur. Ik zag daar niet echt een rol voor mij in weggelegd, ontwerpen binnen de traditionele Pacific North West stijl. Uiteindelijk vond ik werk bij een architectenbureau dat ook infrastructuurprojecten deed, onder meer stations voor Lightrail projecten. Dat sloot goed aan bij mijn opleiding en voorliefde voor lichte constructies, glas en staal.

We deden projecten langs de hele westkust, van Canada tot Californië en ik reisde veel. Het was interessant om te werken in zo’n groot en divers gebied met alleen al drie verschillende klimaten. Een van mijn eerste projecten was een brug in Tempe (Arizona). Om gebruikers te kunnen laten schuilen tegen de hitte van de zon, ontwierpen we schaduwdoeken tussen de vier bogen.

Eigenaarschap

Na acht jaar Portland verhuisde ik naar Seattle. Daar ben ik tien jaar gebleven. Ik had het op zich goed naar mijn zin, maar ik ging wel steeds meer de verschillen merken met Europa. Ik deed veel studies, waarbij mijn betrokkenheid stopte rond 30 tot 60 procent van het proces. Vaak ging een andere partij er dan mee verder. Je mist daardoor eigenaarschap, want je start iets maar kunt het niet afmaken. Bij infrastructuurprojecten is het proces in Amerika erg verknipt. Als architect heb je minder kans om projecten van begin tot eind mee te maken.

Participatie

Een ander groot verschil met Nederland is de mate van publieke inspraak. Aan de westkust krijgt de bevolking op bijna alles inspraak. Bijvoorbeeld het patroon op betonnen keerwanden. Of een infraproject wel of niet start, wordt vaak ook door de bevolking bepaald: een nieuw lightrailproject staat dan bij lokale verkiezingen letterlijk op het stembiljet. Ik heb meegemaakt dat een project op die manier werd weggestemd. Mensen vonden het te duur.

Polarisatie

In Amerika is alles erg gepolariseerd. Alleen al als het over openbaar vervoer of fietsinfrastructuur gaat zijn er grote spanningen tussen voor- en tegenstanders, die elk ook nog eens hun eigen lobbyclubs hebben. In die context is publieke inspraak ook belangrijker, het wordt gebruikt om politiek of maatschappelijk draagvlak te creëren.

Aansprakelijkheid

Participatie, polarisatie en het verknipte proces hebben grote invloed op de manier waarop je als ontwerper in het proces staat. Daar komt dan liability nog eens bij. Door de cultuur van lawsuits zijn publieke opdrachtgevers huiverig voor innovatie of verandering. Het verschilt wel per opdrachtgever hoe behoudend ze zijn, maar over het algemeen wordt er erg gekeken naar het verleden. Ging iets vijf jaar terug op die manier? Dan doen we het nu ook zo.

Uiteindelijk realiseerde ik me dat ik als ontwerper ergens anders moest gaan werken. Ik werd nieuwsgierig naar hoe de infrawereld in Nederland werkt en had er behoefte aan weer verder te kunnen groeien. Ipv Delft is daar de juiste plek voor.