verkeersbruggen

betonnen brugdek

Bij het ontwerpen van verkeersbruggen is er minder speelruimte dan bij fiets- en voetgangersbruggen. De zware belasting waar de bruggen aan blootgesteld worden zorgt ervoor dat beton eigenlijk altijd het meest geschikte constructiemateriaal is. Dit beperkt de mogelijkheden qua vormgeving enigszins. Toch is het wel degelijk mogelijk een mooi en onderscheidend brugontwerp te maken. Dat blijkt onder meer uit de brug Heerhugowaard-Zuid, die dankzij de hoekverdraaiing een heel eigen uitstraling heeft.

wegindeling

Een van de vragen die bij het ontwerpen van een verkeersbrug gesteld moet worden is: ‘Welke wegindeling kiezen we?’ Wat sluit logisch aan op de bestaande situatie? En wat is uit oogpunt van verkeersveiligheid aan te raden? We denken graag mee over de mogelijkheden.

voertuigkering

Omdat het hekwerk op een verkeersbrug bestand moet zijn tegen een voertuig dat er onverhoopt tegenaan rijdt, is het een stuk forser dan een hekwerk op een brug voor langzaam verkeer. Transparantie is hierdoor lastiger te bereiken, maar toch is er aardig wat mogelijk. Soms kiezen we er om esthetische redenen voor een aparte voertuigkering toe te passen, zoals het geval was bij het viaduct Overhorst.

beeldkwaliteit

Behalve ervaring in het ontwerpen van op zichzelf staande verkeersbruggen, hebben we ook projecten gerealiseerd waarbij we een reeks bruggen met identieke beeldkwaliteit ontwierpen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de kunstwerken voor de Buitenring Parkstad Limburg.

meer werkvelden