fbpx

fiets-/voetgangersbrug Bastion Deuteren, Den Bosch

winst tender fietsbrug

Aan de zuidkant van Den Bosch is de veelgebruikte fiets- en voetgangersbrug over de Dommel toe aan groot onderhoud. De gemeente grijpt deze gelegenheid aan om gelijk meer ruimte te geven aan fietsers en voetgangers en schreef een tender uit voor ontwerp en realisatie van een nieuwe, bredere brug. Samen met aannemingsbedrijf Damsteegt wonnen we begin 2025 deze tender. Bij deze meervoudig onderhandse aanbesteding werd beoordeeld op prijs, beeldkwaliteit en duurzaamheid.

zichtbare historie

Sinds het begin van deze eeuw is Den Bosch bezig met het in oude glorie herstellen van de vele vestingwerken die de stad rijk is. Bastion Deuteren, aan de zuidkant van de stad, is momenteel nauwelijks als zodanig te herkennen in het straatbeeld. Jammer, want het bastion speelt wel degelijk een rol in de geschiedenis van de stad: bij het Beleg van ‘s-Hertogenbosch in 1629 werd er vanuit dit bastion en het naastgelegen Bastion Vught gevochten tegen de troepen van prins Frederik Hendrik van Oranje. Door het weer zichtbaar maken van een deel van de flankmuur van het voormalige bastion, krijgt deze locatie een nieuwe impuls. De nieuwe brug speelt hierin ook een grote rol.

maximale beleving

Ons ontwerp heeft als uitgangspunt dat nieuwe brug in verschijning ondergeschikt moet zijn aan de locatie. Gebruikers moeten vooral de rivier De Dommel optimaal beleven, evenals de groene oevers en de historische elementen. De brug heeft dus een ingetogen ontwerp. We kozen voor een enkele overspanning zonder tussensteunpunten en een slank dek. Beeldbepaler is het spijlenhekwerk, dan doorloopt tot over de brugrand en een subtiele optische boogvorm geeft aan de vlakke brug. Deze boogvorm sluit mooi aan op de naastgelegen Willemsbrug.

slank brugdek in composiet

Het brugdek heeft een hoogte van 800 mm. Gezien de overspanning van 39 meter is dat opvallend slank. We bereikten deze slankheid door te kiezen voor een tweezijdige inklemming van het dek, wat zo’n dertig procent scheelt in dekhoogte. Ook de keuze voor composiet draagt dankzij het lage eigen gewicht van dit materiaal bij aan de slanke verschijning van de brug.

verfijnde detaillering

In plaats van een vlakke onderzijde, krijgt de nieuwe brug een W-vormige dekdoorsnede. Dit sluit goed aan bij de vorm van de gemetselde muur van het bastion. Uiteraard zorgt het verjongende dek er ook voor dat de brug nog slanker oogt. Wat detaillering betreft stonden duurzaamheid en onderhoud centraal. De brug is onderhoudsarm ontworpen, zonder onderhoudsgevoelige hoekjes of voegovergangen.

specificaties

status: gewonnen tender
partner: Damsteegt
afmetingen: l=39 m | b=6,7 m
start bouw: eind 2025 (verwacht)

meer informatie?

bel Johan Büdgen

projectteam

Job Handelé
Johan Büdgen

vergelijkbare projecten