fbpx

fietsbrug over N370 Groningen

winst tender

Er komt een nieuwe fietsbrug over de noordelijke ringweg in Groningen, parallel aan het bestaande spoorviaduct over de Plataanlaan (N370). Bruggenspecialist ipv Delft en aannemer De Boer & De Groot maakten het ontwerp in samenwerking met Schagen Infra en Witteveen+Bos. Het uitgekiende brugontwerp oogt opvallend vanzelfsprekend.

horizontale lijn

De gemeente wilde een vlakke brug die oogt als de archetypische plank over het water. Om dat mogelijk te maken in combinatie met een vrije onderdoorgang zonder steunpunt op de ondergelegen provinciale weg, is gekozen voor een zogenaamde springwerkconstructie. De steunpunten staan daarbij schuin en vormen een driehoekig geheel met de landhoofden. De boogwerking van de schuine steunpunten maakt een slank dek mogelijk, ondanks de grote overspanning. Als bijkomend voordeel refereert deze vorm ook op subtiele wijze aan het ‘hoogholtje’, de Groningse benaming voor een hoge vaste voetbrug waar schepen onderdoor kunnen. Verschil in kleur zorgt er verder voor dat de vorm van het springwerk duidelijk aanwezig is en visueel loskomt van de rest van de constructie.

staal-betonbrug

In werkelijkheid zijn alle delen van de brug juist bijzonder sterk met elkaar verbonden: de ontwerpers kozen voor een staal-betonbrug, waarbij staal en beton uiterst efficiënt samenwerken. Een stalen koker vormt de hoofddraagconstructie, daarop ligt een betonnen dek. Het betonnen dek is middels deuvels aan de stalen koker gekoppeld. Zo combineert de staal-betonbrug het beste van twee werelden: een slanke en snel te bouwen brug voor een aantrekkelijke prijs. De benodigde hoeveelheid staal is ongeveer de helft van wat nodig zou zijn voor een volledig stalen brug. Een volledig betonnen brug zou juist lang niet zo slank zijn, en zou voor een elegant ontwerp in het werk gestort moeten worden, met een langdurige stremming van de ringweg tot gevolg. De keuze voor een staal-betonbrug maakt het mogelijk om de brug in grote delen te prefabriceren en binnen één weekend op locatie in elkaar te zetten.

gelaagde opbouw

Een doordachte kleurstelling maakt het ontwerp extra krachtig, al ligt deze vooralsnog niet vast. De door de ontwerpers voorgestelde warmgele kleur, die refereert aan het gele zand van de Hondsrug, maakt de hoofdvorm goed zichtbaar. Boven de kokerligger bevindt zich nog een lichtgrijze stalen kokerligger, die het betonnen dek tot aan de landhoofden ondersteunt. Door de gelaagde opbouw van de dragende koker van de hoofdoverspanning oogt de brug als geheel aanzienlijk slanker. De definitieve kleurstelling is nader te bepalen.

ontwerp hekwerk

Het strippenhekwerk is ingetogen en transparant, zodat vooral de doorgaande horizontale lijn van de brug opvalt. Toch is ook het hekwerk uiterst verfijnd vormgegeven, onder meer door het gelaagde ontwerp. Het hekwerk bestaat uit twee verschillende strippen: rechte strippen van 1,3 meter (vanaf 1 juli 2021 de nieuwe hoogte van leuningen langs fietspaden op bruggen) en kortere strippen die aan de bovenzijde naar binnen buigen. Aan deze afbuigende strippen wordt de ronde rvs handregel bevestigd. Het hekwerk als geheel wordt doorgetrokken tot zo’n twee meter na het landhoofd, wat de doorgaande horizontale lijn van het brugdek versterkt.

planning

De nieuwe fietsverbinding maakt straks deel uit van de doorfietsroute Groningen-Winsum en vormt dan een snelle route tussen station Groningen-Noord en de polder ten noorden van de stad. Naar verwachting start de bouw van de brug in het voorjaar van 2023 en is de verbinding een paar maanden later klaar.

specificaties

partners: De Boer & De Groot (realisatie kunstwerk), Schagen Infra (grondwerk en wegen), Witteveen+Bos (constructeur)

meer informatie?

bel Thijs Beerkens:
015 750 25 79

projectteam

Gerhard Nijenhuis
Thijs Beerkens
Niels Degenkamp
Elmar van Cleynenbreugel
Jona de Bokx

vergelijkbare projecten