fbpx

fietsbruggen Swan River, Perth

pyloonbruggen

In augustus 2020 kondigde de premier van West-Australië een nieuwe, iconische fietsverbinding aan over de Swan River in Perth. ipv Delft international maakte het ontwerp voor de verbinding, bestaande uit twee fietsbruggen van 250 en 140 meter lang. De iconische pyloonbruggen refereren aan de Noongar aboriginal bevolking, die onlosmakelijk met de locatie is verbonden. Op 22 december 2024 vindt de feestelijke opening van de verbinding plaats. Inmiddels is ook een naam gekozen voor het geheel: Boorloo Bridge.

fietsinfrastructuur

Net als in veel steden wereldwijd, is ook in Perth het aantal fietsers de afgelopen jaren flink toegenomen. De regionale overheid wil deze ontwikkeling doorzetten door te investeren in duurzame fietsinfrastructuur. Een van de bottlenecks in het bestaande fietsroutenetwerk is de monumentale Causeway bridge over de Swan River. Deze belangrijke verbinding heeft slechts een twee meter breed pad voor fietsers en voetgangers, wat al te smal en onveilig is voor de huidige hoeveelheid fietsers.

haalbaarheidsstudie

Op verzoek van het ministerie van transport van de staat West-Australië, voerde ipv Delft daarom samen met de lokale vestiging van internationaal ingenieursbureau WSP een studie uit naar de haalbaarheid en mogelijke varianten voor een nieuwe verbinding voor fietser en voetgangers, ter hoogte van de Causeway bridge. Net als de bestaande verbinding, moest de nieuwe verbinding in elk geval over Heirisson Island voeren, een langgerekt onbewoond eiland vol groen en natuur.

Omdat Heirisson Island een belangrijke rol speelt in de cultuur en geschiedenis van de Noongar, de aboriginals in Zuid-West Australie, was een van de vereisten vanuit de opdrachtgever dat het ontwerp ook zou worden afgestemd met de aboriginal gemeenschap. Ook andere partijen, zoals belangenbehartigers voor fietsers en monumentenzorg werden bij het ontwerpproces betrokken.

varianten

Ipv Delft en WSP onderzochten drie verschillende locaties: pal naast de bestaande brug, er iets vanaf maar parallel en er verder vanaf en met een langere route over het eiland. Voor elk van deze locaties maakte ipv Delft een of meer ontwerpvarianten, waaronder bijvoorbeeld een dubbele boogbrug en een doosligger in composiet.

In overleg met diverse stakeholders werd de meest veelbelovende variant gekozen: twee pyloonbruggen van 250 en 140 meter lang op zo’n 80 meter van de Causeway bridge. Ook het ministerie heeft zich achter deze keuze geschaard. De bruggen sluiten goed aan op de bestaande fietsinfrastructuur aan weerszijden van de rivier en de route over het eiland is zo kort mogelijk, met minimale impact op de kwetsbare omgeving.

aboriginals

De vorm van de pylonen is geïnspireerd op de Noongar en belangrijke personen binnen de lokale Noongar Whadjuk-stam. Zo heeft de 250 meter lange brug twee pylonen die refereren aan de graaf-/wandelstok die aboriginals vroegen gebruikten.
De pyloon van de 140 meter lange brug heeft de vorm van een ander traditioneel gereedschap, de boomerang. Samen vormen de drie pylonen een gebalanceerd geheel zonder dominante speler. Behalve de pylonen zijn er bovendien geen andere elementen van de bruggen die in de voor aboriginals belangrijke Swan River staan.

roestkleurig

Om optimaal aan te sluiten bij de groene omgeving, is gekozen voor toepassing van onderhoudsarm weervast staal als constructiemateriaal. Indien gewenst, kunnen op de cortenstalen pylonen nog patronen of symbolen uit de Noongar-cultuur worden aangebracht. De zandkleurige slijtlaag van het voetpad verwijst naar de zandrituelen die de Noongar uitvoer(d)en wanneer ze de rivier oversteken en een hekwerkvulling van rvs gaas zorgt voor vrij zicht over de prachtige locatie.

lokaal

De uitvoering van het project was geheel in handen van lokale aannemers en partijen, conform het beleid de opdrachtgever. Zo heeft de brug ook bijgedragen aan de economie en is het draagvlak verder vergroot. Ons schetsontwerp vormde het uitgangspunt voor de gerealiseerde bruggen en is op een enkele kleine wijziging na volledig overgenomen.

specificaties

partners: Western Australian Department of Transport (opdrachtgever), WSP Perth
overspanning: 250 en 140 m
oplevering: december 2024

meer informatie?

bel Ivo Mulders
00 31 15 750 25 73

projectteam

Ivo Mulders
Niels Degenkamp
Adriaan Kok
Joris Veerman
Thijs Beerkens

vergelijkbare projecten