
brug met branie
Nieuwbouwlocaties Amstelkwartier 3e fase en Kauwgomballenkwartier in Amsterdam Zuid-Oost zijn volop in aanbouw en ontwikkeling. Onlangs is de fiets- en voetgangersbrug langs de Duivendrechtsevaart geplaatst die straks beide wijken verbindt. Het ontwerp van de brug is stoer en eigentijds. En met de twee verschillende hekwerken is de brug zelfs enige branie niet te ontzeggen.
autonoom ontwerp
We ontwierpen de brug in opdracht van Dura Vermeer en de gemeente Amsterdam. Geïnspireerd door de locatie, waar voormalige industrie en hedendaagse stedenbouw en architectuur samenkomen, ging het bureau voor een stoere brug met krachtige uitstraling. Geen brug die één is met de aanliggende kades, zoals in de historische binnenstad, maar juist een modern ontwerp dat autonoom tussen de kades ligt. Deze autonome ligging komt goed tot uiting in de detaillering van de brug ter hoogte van de aanlandingen. Waar een brugdek normaal vaak doorloopt tot over het landhoofd, is hier gekozen voor een duidelijke scheidslijn. Het hekwerk verandert subtiel zodra de brug de kade raakt en in het brugdek is de kromming van de kadewanden duidelijk afleesbaar.
stalen doosconstructie
De 48 meter lange brug bestaat uit een geheel gesloten stalen doosconstructie met V-vormige steunpunten. Steunpunten, brugdek en brugrand gaan daarbij naadloos en vloeiend in elkaar over. De vorm van de steunpunten maakt een slanker brugdek mogelijk, doordat elk steunpunt het dek feitelijk op twee punten ondersteunt in plaats van op maar één. De overspanningen zijn hierdoor korter, dus de constructiehoogte kleiner. Voor de scheepvaart is bovendien overduidelijk waar de doorvaart zich bevindt, een handig bijkomend voordeel.
uitnodigende vormgeving
In dwarsdoorsnede staan de zijdes van de brug onder een kleine hoek. De steunpunten verdwijnen zogezegd iets onder het dek, terwijl de hekwerken juist naar buiten wijken. Dit geeft een uitnodigende uitstraling. De staanders van de hekwerken zijn zo geplaatst, dat ze exact de lijn van de brugconstructie voortzetten. Het eindbeeld is hierdoor bijzonder strak en verzorgd.
niet-identieke brugleuningen
Naast de strakke verschijning van de brug als geheel valt nog iets op: de hekwerken zijn niet identiek. Sinds juli 2021 geldt voor fiets- en voetgangersbruggen de regel dat een leuning die direct grenst aan een fiets- of bromfietspad een minimale hoogte van 1,3 meter moet hebben. Staat de leuning naast een voetpad of trottoir, dan is de minimumhoogte 1 meter. Aanleiding voor de ontwerpers om bij deze brug te spelen met twee verschillende leuningwerken. Langs de Duivendrechtsevaart bevindt zich het voetpad. Een lagere leuning biedt beter zicht op het water en is bovendien prettiger voor voetgangers. De ontwerpers besloten er nog een klein schepje bovenop te doen door te kiezen voor een houten handregel.
transparantie
Het leuningwerk aan de andere zijde, langs het fietspad, is volledig uitgevoerd in staal. Bovenop de basis die ook aan voetgangerszijde staat, is een stalen regel toegevoegd die de totale hekwerkhoogte op 1,3 meter brengt. Het basishekwerk is zo transparant mogelijk ontworpen en bestaat uit stalen balusters en een vulling van rvs gaas dat zorgvuldig is afgespannen voor een strak resultaat. Als finishing touch ontwierpen we een maatwerk balustervoet, waarin de V-vorm terugkeert die het brugontwerp kenmerkt.
specificaties
partner: Dura Vermeer
afmetingen: l=48 m | b=7 m
oplevering: 2025
meer informatie?
bel Ivo Mulders:
015 750 25 73


projectteam
Niels Degenkamp
Ivo Mulders
Rutger Wirtz
Gavin Wallace
deel deze pagina via:
vergelijkbare projecten
