
Trekvaartbrug
Okergeel en asymmetrisch, maar toch zo logisch als wat. De nieuwe fietsbrug over de Haarlemmertrekvaart bij Voorhout biedt fietsers een snelle doorgaande route en is een ingetogen blikvanger in het groene polderlandschap.
De geheel stalen Trekvaartbrug is asymmetrisch in zowel bovenaanzicht als doorsnede en heeft een recht gedeelte gecombineerd met een bocht boven het midden van de vaart. De constructie bestaat uit een torsiestijve kokerligger op steunpunten, waarbij zowel torsiekoker als steunpunten asymmetrisch in de binnenbocht zijn geplaatst. Constructief is dit de meest logische keuze, want in de binnenbocht heeft de brug de grootste krachten te verwerken.
okergele torsiekoker
Ook wat vormgeving betreft is de kokerligger een slimme keuze. De torsiekoker verloopt in hoogte al naar gelang het krachtenspel en komt zodoende in het midden van de brug een flink stuk boven het dek uit. Aan de uiteinden steekt de koker 50 mm boven het dek uit, in het midden zo’n 1120 mm. De koker draagt sterk bij aan de karakteristieke verschijning van de brug. Om dit verder te versterken is gekozen voor een opvallende okergele kleur voor de torsiekoker. Alle andere elementen van de brug hebben een ingetogen kleurstelling. Het 1,3 meter hoge hekwerk is eenvoudig en transparant en de steunpunten zijn voorzien van een antracietkleurige coating, zodat ze in het totaalbeeld nauwelijks opvallen.
inpassing
Aan het uiteindelijke ontwerp gaat een uitgebreide zoektocht vooraf, waarbij vooral de inpassing om kennis en creativiteit vraagt. De opdrachtgever wil een vrije doorvaartruimte van 7 m breed en 2,5 m hoog. Dit beoogde venster maakt een rechte oversteek over de krap 20 meter brede vaart onmogelijk; een of meer bochten zijn onvermijdelijk.
Verder ligt de aansluitende Leidsevaart, de weg aan de noordwestkant, parallel aan het water en bovendien zeer dicht op de kade. Voor een hellingbaan is hier op land geen ruimte. Tegelijkertijd moet het hellingspercentage van de brug binnen de comfortabele range liggen, zodat ook minder sportieve fietsers de brug met gemak kunnen nemen.
tracé-studie
We doen eerst een tracé-studie, om inzicht te krijgen in de mogelijkheden. Dit leidt tot een aantal opties qua bochtstralen en aansluitingen op de oevers, waarvan het uiteindelijke tracé al snel als voorkeursoptie naar voren komt: een hellingbaan parallel aan de oever die met een vlakke, scherpe bocht aansluit op de Leidsevaart en een comfortabele bocht die recht aansluit op een grondlichaam op de andere oever. Het vlakke bruggedeelte onderaan de rechte hellingbaan is erg belangrijk voor de verkeersveiligheid. Het fungeert als opstelruimte voor dalende fietsers, die hier kunnen wachten tot passerende auto’s voorbij gereden zijn, en biedt fietsers die de brug opgaan de gelegenheid nog even flink aan te zetten.
bovendekse brugconstructie
Om het te overbruggen hoogteverschil zo klein mogelijk te houden, combineren we het gekozen tracé met een bovendekse draagconstructie. Ook daarvoor passeren meerdere opties de revue, variërend van een dragend hekwerk tot de gerealiseerde asymmetrische torsiekoker. Die oplossing leidt niet alleen tot een goed te befietsen brug, maar geeft het geheel ook de karakteristieke uitstraling die past bij een brug op deze locatie.
De steunpunten maken integraal deel uit van de brugconstructie. De eenzijdige kokerligger zorgt ervoor dat alle krachten in de bocht naar die koker gaan, dus logischerwijs staan de steunpunten direct onder die kokerligger. Uithouders op de steunpunten ondersteunen het uitkragende dek.
transport in delen
Vanwege vorm en afmetingen – 73 meter in lengte, 4 meter breed – is transport van de brug een uitdaging. Uiteindelijk is de brug in vier delen naar de locatie vervoerd. Hoe het geheel daar aan elkaar wordt bevestigd, is aan de aannemer, die kan kiezen uit lassen in het werk of toepassing van boutverbindingen. Aannemingsbedrijf Damsteegt kiest voor de laatste optie. Lassen kost meer tijd en de conservering is minder goed te waarborgen. Samen met ipv Delft wordt veel aandacht besteed aan de detaillering van de luiken die de verbindingen toegankelijk en uit zicht houden. De segmenten van de brugconstructie waarin zich een boutverbinding bevindt, zijn ook aan de binnenzijde geconserveerd.
Alle onderdelen van de brugconstructie bestaan uit samengestelde kokers van S355 staal. De hekwerken hebben een vulling van rvs 316 gaas en ook de handregel is van rvs. Verder zit er ledverlichting in de handregel. Het landhoofd aan de Leidsevaart bestaat uit stalen damwanden met daarop betonnen schortdelen. Het ontwerp hiervan is afgestemd op dat van de brug, zodat de brugrand visueel doorloopt tot aan de kade.
specificaties
aannemer: Damsteegt
afmetingen: l=73 m | b=ca. 4 m
oplevering: 2025
meer informatie?

bel Johan Büdgen:
015 750 25 74

projectteam
Johan Büdgen
Sam de Koning
deel deze pagina via:
vergelijkbare projecten
