veiligheid
Voor een nieuwe fiets- en voetgangersverbinding over de Thames in Londen maakten we dit opvallend slanke ontwerp. Comfort en verkeersveiligheid stonden daarbij hoog in het vaandel. Zo biedt de brug twee aparte stroken: een voor fietsers en een voor voetgangers. Naast een cirkelvormige hellingbaan voor fietsers en een trap voor voetgangers is de brug aan beide uiteinden voorzien van een lift die door zowel voetgangers als fietsers is te gebruiken. Tegelijkertijd geeft de brug met haar glazen hekwerk en een brugconstructie die zich volledig onderdeks bevindt gebruikers optimaal (uit)zicht op de omgeving.
composiet brugdek
De keuze voor een kokervormig brugdek van vezelversterkt kunststof (composiet) maakt het dek met een hoofdoverspanning van 150 meter niet alleen bijzonder slank, ook voor de uitvoering heeft dit materiaal grote voordelen. Het dek is licht, wordt in de fabriek gemaakt en kan vervolgens in een paar uur tijd op zijn plek gehesen worden. De overlast voor het drukke scheepvaartverkeer is zo absoluut minimaal.
inpassing
Voor de inpassing van de brug stelden we voor om de inrichting van de gebieden rond de aanlandingen in overleg met omwonenden en betrokkenen vorm te geven. Ons stonden twee parkachtige zones voor ogen die een meerwaarde vormen in de openbare ruimte van zowel Pimlico aan de ene als Nine Elms aan de andere zijde van de Thames.
specificaties
partners: Witteveen + Bos, Adams Hendry consulting Ltd
status: niet gewonnen (internationale) prijsvraag
jaar van aanbieding: 2015
meer informatie?
bel Ivo Mulders:
015 750 25 73
projectteam
Niels Degenkamp
Ivo Mulders