fbpx

fietsbrug Wyldehoarne, Joure

vervangingsopgave

In het Friese Joure was een iconische fiets- en voetgangersbrug tussen de wijken Skipsleat en Wyldehoarne toe aan vervanging. Omwonenden wilden het liefst behoud van de bestaande brug, maar herstel bleek te duur. Ook een geheel nieuwe versie van de bestaande brug was binnen het beschikbare budget niet haalbaar. We zochten daarom samen met omwonenden en andere betrokkenen naar een nieuw ontwerp dat de voordelen van de oude brug combineert met een lange levensduur en beperkte kosten.

iconische brug

Voor voetgangers en fietsers is de brug de enige verbinding over het water tussen de twee wijken. In de oude situatie bestond de route vanuit Skipsleat naar Wyldehoarne uit een korte brug, een langgerekt met gras begroeid eiland, de 70 meter lange iconische brug, weer een langgerekt eiland en tot slot een korte brug. Een nieuwe brug betekende ook kansen om de bestaande situatie waar mogelijk te verbeteren. We keken daarom niet alleen naar de bruggen, maar naar de gehele route.

waterbeleving

De relatief hoge eilanden belemmerden vrij zicht over het water vanuit de om de plas gelegen bebouwing. Bovendien brokkelden de eilanden langzaam af langs de oever. We kozen daarom voor lagere grondlichamen (eilanden) zonder verblijfsfunctie, primair gericht op de beleving van het water. De korte brug aan Skipsleatzijde haalden we weg en de andere vervingen we door een betonnen duikerbrug. Voor de hoofdoverspanning ontwierpen we een eenvoudige stalen brug met twee sculpturale verticale elementen. Die schuin geplaatste origami-achtige objecten refereren aan de opvallende brugconstructie van de vorige brug. De overspanning zelf brachten we terug tot 31 meter.

brugontwerp

Het brugontwerp zelf is simpel en strak: een stalen constructie met een composieten dek. De balusters van het 1.30 meter hoge hekwerk zijn bevestigd aan de stalen brugrand. Het hekwerk zelf is zo transparant mogelijk en heeft een vulling van gaas. Het fietspad op de grondlichamen bestaat uit opgeruwd beton. Zowel fietspad als brug zijn dankzij materiaalkeuze en detaillering nagenoeg onderhoudsvrij. Ook de twee verticale elementen zijn onderhoudsvrij.

begroeid grondlichaam

De breedte en indeling van de grondlichamen is afgestemd op het gebruik en zo ontworpen dat fietsers en voetgangers zich veilig voelen. Het pad ligt bijvoorbeeld nauwelijks boven het wateroppervlak en is aan weerszijden voorzien van een brede grasstrook. De oevers zijn begroeid met gras en bloemen en hier en daar voorzien van zandkleurige keien. Kokosmatten onder de begroeiing voorkomen dat er grond afbrokkelt. Het totaalbeeld is afwisselend en natuurlijk.

specificaties

aannemer: Koninklijke Oosterhof Holman
afmetingen brug: l=31,4 m | b=2,6 m
uitvoeringskosten: 557.700 euro
oplevering: 2024

meer informatie?

bel Johan Büdgen:
015 750 25 74

projectteam

Johan Büdgen
Sjef Brands
Rob Kruizinga
Joris Veerman

vergelijkbare projecten