fbpx

vervanging Rozemarijnbrug, Delft

unieke fietsbrug centrum Delft

De Rozemarijnbrug aan het Achterom is de enige echte fietsbrug in de Delftse binnenstad. Gelegen op de doorgaande route tussen de TU Delft en het station, is het bovendien een veelgebruikte brug. De bestaande fietsbrug was echter aan vervanging toe. In opdracht van de gemeente ontwierpen we een nieuwe fietsbrug, die flink breder is dan zijn voorganger en een stuk praktischer: in bovenaanzicht is de brug niet recht, maar uitwaaierend. Dit zorgt voor een betere doorstroming .

uitdaging aannemers

De ligging van de brug maakt de bouw ervan geen gemakkelijke opgave. Het Achterom is een gracht met aan weerszijden een parkeerstrook met bomen, een smalle rijbaan en kort daarop de historische bebouwing. De brug zelf ligt in een bocht. Ondergronds bevinden zich historische kademuren, die niet belast mogen worden. De nieuwe brug vereiste daarom grote landhoofden en vleugelwanden, die in het uiteindelijke straatbeeld wegvallen onder de bestrating. Bij de aanbesteding van de brug werden aannemers uitgedaagd om met slimme oplossingen te komen voor de uitvoering.

modern hekwerk

Het hekwerk van de nieuwe brug was onderwerp van veel discussie. Wat voor hekwerk is passend? Het klassieke hekwerk dat op veel oude bruggen in het centrum staat? Of juist iets afwijkends, omdat de brug in gebruik ook afwijkt van de andere bruggen? We kozen uiteindelijk voor een modern strippenhekwerk dat op subtiele wijze refereert aan de historische balusters op veel andere Delftse binnenstadsbruggen: in plaats van rechte strippen, heeft de brug lamellen die de contour van de oorspronkelijke balusters hebben. Voor de beëindiging van het hekwerk ontwierpen we een maatwerk 3D-variant van de lamellen. In kleurstelling sluit de brug naadloos aan op de andere bruggen in de binnenstad: witte brugrand en wit hekwerk. De onderzijde van het dek is monumentgroen, een donkergroene kleur die veel terugkomt in het centrum.

brugconstructie

Om een lange levensduur te garanderen, krijgt de nieuwe brug een gesloten dekconstructie uit staal. De onderzijde is geheel gesloten en de binnenzijde is luchtdicht afgesloten om roest en vervuiling te voorkomen. Om uitvoeringstechnische redenen wordt de brug aangeleverd in twee delen en pas op locatie tot een geheel gemonteerd. 

specificaties

aannemer: Van der Ven
oplevering: 2025 (verwacht)

meer informatie?

bel Thijs Beerkens:
015 750 25 75

projectteam

Thijs Beerkens
Winie Dijksterhuis
Johan Büdgen
Elmar van Cleynenbreugel

vergelijkbare projecten