fbpx

nieuws

nieuw: circulaire hout-betonbrug

Ter introductie van onze innovatieve hout-betonbrug vertellen Gerhard Nijenhuis (ipv Delft) en Steven Jansen (Knipscheer) uitgebreid over de voordelen van deze vernieuwende brugconstructie. Het eerste exemplaar is inmiddels in Zwolle in gebruik genomen. Daar ligt een circulaire hout-betonbrug voor fietsers op bedrijventerrein Hessenpoort. Het is de vuurdoop van de standaard circulaire brug ontwikkeld en ontworpen door ipv Delft creatieve ingenieurs en Knipscheer Infrastructuur.
Bijzonder is vooral de vernieuwende combinatie van hout en beton. De brugconstructie bestaat uit houten liggers, met daarop een dun, in het werk gestort betonnen dek. Constructief werken beide materialen samen, waardoor het dek relatief slank kan zijn en het materiaalgebruik beperkt blijft.

Nieuwsgierig? Bekijk snel deze video.

ander nieuws over infra-projecten:

mijnspoorbruggen Hoensbroek in gebruik

In Hoensbroek (gemeente Heerlen) zijn twee nieuwe fietsbruggen in gebruik genomen. De bruggen liggen op het tracé van de voormalige mijnspoorlijn en het ontwerp refereert op verschillende manieren aan de historie van de lokale mijnbouw. We verwerkten onder meer oude mijnpenningen in het brugdek.

groen licht voor knooppunt R0xA201 Brussel

De omgevingsvergunning is verleend voor de herinrichting van knooppunt R0xA201 bij Brussels Airport. Dit betekent dat het consortium SPI.RO aan de slag gaat met de realisatie van de door ons ontworpen kunstwerken. De huidige turbineknoop wordt straks een single point interchange (SPI). Dit relatief nieuwe type knooppunt zorgt voor een betere doorstroom en vereist aanzienlijk minder ruimte.

geslaagd weekend

Afgelopen weekend was het ipv Delft team op Schiermonnikoog. Niet voor een project, maar ter ontspanning en inspiratie. Dat is goed gelukt! Het was een relaxed weekend met een divers programma: wadlopen, wildplukken en zonsondergang bewonderen, maar ook filosoferen over onder meer natuur versus cultuur.

passerelle krijgt vorm!

Vandaag start in Zwolle het inhijsen van de houten liggers van de passerelle. Met de plaatsing van de liggers krijgt de passerelle fysiek vorm. Naar verwachting zal de gehele brug - een opgetild park boven het spoor - medio 2025 klaar zijn.

index