markante kunstwerken
Ontwerp- en ingenieursbureau ipv Delft heeft het winnende ontwerp gemaakt voor alle kunstwerken binnen de grootschalige omvorming van het knooppunt R0xA201 in Brussel. Het consortium SPI.RO, bestaande uit Jan De Nul en Willemen Infra is door De Werkvennootschap aangesteld als voorkeursbieder voor het DBFM-project. Binnen het project zijn we verantwoordelijk voor het architectonisch ontwerp.
grootschalige omvorming
Het project omvat de omvorming van het bestaande knooppunt van de R0 (ringweg Brussel) en de A201 tussen Brussel Centrum en vliegveld Zaventem. De huidige turbineknoop wordt straks een single point interchange (SPI). Dit relatief nieuwe type knooppunt vereist aanzienlijk minder ruimte en zorgt voor een betere doorstroom. De ruimte die vrijkomt, wordt gebruikt om de natuur van de ondergelegen Woluwevallei in ere te herstellen. Ook de OV-verbindingen en fiets- en voetgangersverbindingen worden verbeterd.
Naast de aannemerscombinatie en ipv Delft zijn onder meer Bureau Bas Smets (landschapsontwerp), Infranea (wegontwerp) en constructeurs van schlaich bergermann partner en SBE betrokken. In vergelijking met de twee andere inschrijvers voor het R0xA201 project behaalde SPI.RO op alle aspecten de hoogste score (integrale ontwerpkwaliteit, projectbeheersing en technische kwaliteit).
kunstwerkfamilies
Om eenheid en identiteit te creëren binnen het grote aantal nieuwe kunstwerken, deelde het projectteam de bruggen, onderdoorgangen en andere kunstwerken op in verschillende families. Naast het SPI zelf, onderscheiden ze drie bruggenfamilies: de kunstwerken in de Woluwevallei, de kunstwerken in de A201 en de bruggen in de R0. Hoewel elke familie zijn eigen identiteit krijgt, is er ook zeker een gemeenschappelijke rode lijn. Die zit hem vooral in de toepassing van hekwerken met verticale lamellen, maar ook in de kleurstelling en minimalistische vormgeving van de brugconstructies zelf.
unieke brugrand
In het ontwerp van de single point interchange benadrukt een randelement van goudkleurige aluminium buisprofielen de doorgaande lijnen. Deze gouden rand begint direct bij de op- en afritten en loopt door over het viaduct boven de R0. Een uitgekiend verloop in zowel de hoogte van de buizen als de hoek waaronder ze geplaatst zijn en de onderlinge afstand zorgt voor geleiding van de veranderingen in snelheid op het SPI. Tegelijkertijd maakt het randelement het knooppunt goed herkenbaar en is het een krachtig en elegant statement.
samenhangende bouwstenen
De visuele geleiding van de verticale hekwerken is ook te zien bij de verschillende bruggenfamilies. Waar mogelijk lopen de hekwerken door over het landhoofd of de wanden van een onderdoorgang. De hekwerken zelf zijn per familie anders. De kunstwerken in de A201 krijgen stalen lamellen die naar boven taps toelopen, om zo optimaal zicht op de omgeving te creëren voor weggebruikers. In de Woluwevallei is gekozen voor houten lamellen die een open zicht creëren richting de vallei en haaks daarop juist een meer gesloten vlak vormen. De bruggen in de R0 over de Woluwevallei krijgen een borstwering met steenvulling en refereren daarmee aan de minerale afzettingen in de vallei.
Behalve bruggen, zullen rond de nieuwe SPI ook nieuwe onderdoorgangen en stuwen verschijnen. Deze krijgen eenzelfde vormentaal met verticale lamellen en natuurlijke materialen.
specificaties
partners: Jan de Nul, Willemen Infra, De Werkvennootschap, Bureau Bas Smets, Infranea, schlaich bergermann partner, SBE
oplevering: eind 2027 (verwacht)
meer informatie?
bel Ivo Mulders:
015 750 25 73
projectteam
Ivo Mulders
Elmar van Cleynenbreugel
Tako van Midwoud
Sjef Brands
Gavin Wallace
Denis Bacal
Thijs Beerkens