vakwerkboogbrug
In Schipluiden is in 2019 gestart met een grondige renovatie van de monumentale Trambrug. We ontwierpen een nieuw fietsdek en voerden een kleurenstudie uit, zodat het Rijksmonument begin 2020 in ere is hersteld.
Ooit gebouwd als onderdeel van de tramlijn Maaslandse Dam-Delft, is de ijzeren vakwerkboogbrug sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw in gebruik als fietsbrug over de Vlaardingse Vaart. Het vormt nu een belangrijke verbinding in het regionale fietsroutenetwerk.
De constructie van het Rijksmonument was met de jaren verslechterd en behoefde grondige renovatie. Zo bleek onder meer de constructie onder het houten fietsdek aangetast door dooizouten die tussen de planken door op het ijzerwerk terecht zijn gekomen.
waterafvoer
In opdracht van de gemeente Midden-Delfland ontwierpen we een nieuw fietsdek. We kozen daarbij voor een gesloten stalen dek met opstaande rand aan weerszijden. Hemelwater wordt via afvoeren in het dek richting het ondergelegen water geleid. Het nieuwe fietsdek is iets smaller, waardoor fietsers zicht hebben op de kenmerkende verbindingen in de ondergelegen constructie.
onderscheid tussen oud en nieuw
Waar in de oude situatie het hekwerk nog op de monumentale brug zelf was gemonteerd, zal het hekwerk in de nieuwe situatie deel uitmaken van het nieuwe fietsdek. Zo ontstaat een duidelijke scheiding tussen oud en nieuw. Het feit dat het transparante hekwerk met spankabelvulling nog een stukje doorloopt op de landhoofden versterkt dit onderscheid.
historische referentie
In de eindbalusters refereert de inscriptie W.S.M. 1881-1969 aan de vroegere tramlijn die destijds werd geëxploiteerd door de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij. Ook de twee lichtgrijze lijnen op het fietsdek linken heden en verleden op eenvoudige maar elegante wijze aan elkaar.
kleurenstudie
De restauratie van de brug vond op de bestaande locatie plaats. Het nieuwe fietsdek werd in zijn geheel in de fabriek van Jos van den Bersselaar gemaakt en vervolgens op locatie ingeschoven. De Trambrug zelf heeft nu weer de mosgroene kleur die ze oorspronkelijk, ruim een eeuw geleden, ook had. Om de juiste kleur te achterhalen deden we uitgebreid kleurenonderzoek, zowel op locatie als in archieven.
lichtontwerp
Er is gekozen voor verlichting in de handregel die zo min mogelijk de flora en fauna beïnvloedt. De verlichting is in het werk gedimd, zodat het uiteindelijke lichtniveau optimaal aansluit bij het fietspad. De bundels van de lichtbronnen verlichten alleen het fietspad waardoor er nauwelijks strooilicht is.
specificaties
Oplevering: januari 2020
meer informatie?
bel Ronald Rozemeijer:
015 750 25 71
projectteam
Ronald Rozemeijer
Chris Spierings
Marion Kresken
Rob Kruizinga
Ivo Mulders
presentatieboek 2020
ipv Delft