Fietshellingen – deel 3: out-of-the-box

Er zijn situaties waarin het echt niet lukt om een hellingbaan te realiseren met een acceptabel hellingspercentage. Toch zijn er ook dan vaak mogelijkheden. Deel 3 van ons drieluik focust daarom op out-of-the-box oplossingen en alternatieven voor de hellingbaan.

Hoe kleiner het te overbruggen hoogteverschil, hoe minder lang de hellingbaan. Reduceren van het hoogteverschil kan dus opties bieden. Er zijn verschillende manieren om het hoogteverschil voor de fietser te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de aansluitende fietspaden. Als de fietsbrug een kruispunt overbrugt, kan overwogen worden het kruispunt verdiept aan te leggen. Dit laatste is met name interessant als het kruispunt toch (op)nieuw aangelegd wordt, zoals het geval was bij de Hovenring. Daar zorgt het verdiept aangelegde kruispunt ervoor dat de hellingen voor fietsers comfortabel zijn.

Er zijn verschillende mogelijkheden om het hoogteverschil te verkleinen

constructiehoogte
Een andere manier om het hoogteverschil te reduceren, is het verkleinen van de constructiehoogte van de brug. Dit kan op verschillende manieren, onder andere door te kiezen voor een ander constructiemateriaal of een kortere overspanning tussen de steunpunten. Een kleinere overspanning betekent een lagere constructiehoogte van de brug, waardoor de totale hoogte (vrije onderdoorgang + constructiehoogte brug) lager zal zijn. Ook een ander brugtype kan uitkomst bieden. Zo kan met een boogbrug bij een grote overspanning toch een relatief kleine constructiehoogte worden gerealiseerd. Verder is een stalen ligger bij dezelfde overspanning vaak lager dan een betonnen ligger.

eisen aanpassen
Soms is de oplossing zo simpel als het verlagen van de vereiste onderdoorgang. Bij een nieuwe fietsbrug of fietshelling stelt de opdrachtgever bepaalde eisen of wensen op voor de benodigde vrije onderdoorgang. Het komt echter voor dat een nieuw aan te leggen fietshelling op een route ligt waaraan zich verderop al een brug of viaduct bevindt dat een lagere onderdoorgang heeft dan geëist voor het nieuwe ontwerp. In overleg kan dan besloten worden dat de nieuwe onderdoorgang ook lager mag worden dan oorspronkelijk bedacht.

compact
Ook door de helling in een andere, compactere vorm uit te voeren, neemt deze minder ruimte in beslag. Enkele mogelijke vormen zijn U-vorm, Z-vorm of spiraalvorm.

Voorbeelden van compacte hellingbanen

In overleg met belangengroepen zoals fietsersbond en ouderenbond kan soms besloten worden de helling steiler uit te voeren dan de richtlijnen aanbevelen. Zeker als er alternatieve routes in de buurt liggen, is dit goed te verantwoorden.

alternatieven
Wanneer een hellingbaan echt niet in de locatie is in te passen, resteren er een paar mogelijkheden:
– Kies voor een niet of minder fietsbaar alternatief:
– een trap met fietsgoot;
– een roltrap/rolpad;
– een lift;
– een fietslift (zoals in Trondheim, Noorwegen);
– Kies een alternatieve locatie en/of route;
– Kies voor een beweegbare brug;
– Kies voor een tunnel;
– Voer de kruising gelijkvloers uit.

Nieuwsgierig naar wat we in uw situatie zouden aanbevelen? Neem gerust contact op!

Dit item maakt deel uit van een drieluik over fietshellingen. Deel 1 behandelt het hellingspercentage en hoe dat te bepalen, deel 2 gaat nader in op de aandachtspunten voor het ontwerp van een hellingbaan.

meer informatie?

bel Joost Vreugdenhil:
015 750 25 78

terug naar homepage
Kennisblog

Wellicht ook interessant:
de ipv Delft Design Guide fietshellingen

Ook interessant:

video's van projecten

Onze meest spraakmakende projecten zijn door Bureau Beeldtaal filmmakers op video vastgelegd. U vindt ze op ons Vimeokanaal, maar vanaf nu ook gewoon op onze site, onder de kop 'Video's en meer'.
standaardbrug ontwerp, voetgangersbrug ontwerp door ipv Delft

opdracht voor ontwerp Delftse bruggen

We zijn druk bezig om het ontwerp voor de nieuwe standaardbrug Delftse Stijl voor de gemeente Delft uit te werken. We bedachten een open, transparant en tijdloos brugontwerp: slank brugdek, lichte toog en verfijnde hekwerken die niet op het brugdek staan maar over de brugrand heen zijn bevestigd. Ongeacht dikte en materiaal van het brugdek ziet iedere Delftse brug er zo toch hetzelfde uit.
nachtelijke plaatsing stalen fietsbrug over de Europalaan, Beek, brugontwerp voor fietsverkeer

fietsbrug Europalaan geplaatst

Afgelopen weekend is het brugdek van de fietsbrug over de Europalaan in Beek geplaatst. Om verkeershinder te beperken gebeurde dit 's nachts. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de directe omgeving van de brug.
beweegbare fiets en voetgangersbrug Rijnschiekanaal Rijswijk, ontwerp door ipvDelft

ipv Delft op symposium Brückenbau in Luxemburg

Senior ontwerper en projectleider Ivo Mulders is op 5 juni een van de sprekers op het eerste Duits-Franse symposium Brückenbau Construction & Engineering. Andere sprekers zijn onder meer ....
betonnen verkeersbrug De Herven Den Bosch ontwerp ipv Delft

winst tender verkeersbrug De Herven

Samen met aannemer Wallaard uit Noordeloos hebben we de tender gewonnen voor de verkeersbrug Carolusterrein in Den Bosch. Opdrachtgever voor de circa 7 meter brede verkeersbrug is Slokker Vastgoed, dat op de locatie van het voormalige verzorgingstehuis De Herven nu een luxe woonwijk ontwikkelt.