Fietshellingen – deel 3: out-of-the-box

Er zijn situaties waarin het echt niet lukt om een hellingbaan te realiseren met een acceptabel hellingspercentage. Toch zijn er ook dan vaak mogelijkheden. Deel 3 van ons drieluik focust daarom op out-of-the-box oplossingen en alternatieven voor de hellingbaan.

Hoe kleiner het te overbruggen hoogteverschil, hoe minder lang de hellingbaan. Reduceren van het hoogteverschil kan dus opties bieden. Er zijn verschillende manieren om het hoogteverschil voor de fietser te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de aansluitende fietspaden. Als de fietsbrug een kruispunt overbrugt, kan overwogen worden het kruispunt verdiept aan te leggen. Dit laatste is met name interessant als het kruispunt toch (op)nieuw aangelegd wordt, zoals het geval was bij de Hovenring. Daar zorgt het verdiept aangelegde kruispunt ervoor dat de hellingen voor fietsers comfortabel zijn.

Er zijn verschillende mogelijkheden om het hoogteverschil te verkleinen

constructiehoogte
Een andere manier om het hoogteverschil te reduceren, is het verkleinen van de constructiehoogte van de brug. Dit kan op verschillende manieren, onder andere door te kiezen voor een ander constructiemateriaal of een kortere overspanning tussen de steunpunten. Een kleinere overspanning betekent een lagere constructiehoogte van de brug, waardoor de totale hoogte (vrije onderdoorgang + constructiehoogte brug) lager zal zijn. Ook een ander brugtype kan uitkomst bieden. Zo kan met een boogbrug bij een grote overspanning toch een relatief kleine constructiehoogte worden gerealiseerd. Verder is een stalen ligger bij dezelfde overspanning vaak lager dan een betonnen ligger.

eisen aanpassen
Soms is de oplossing zo simpel als het verlagen van de vereiste onderdoorgang. Bij een nieuwe fietsbrug of fietshelling stelt de opdrachtgever bepaalde eisen of wensen op voor de benodigde vrije onderdoorgang. Het komt echter voor dat een nieuw aan te leggen fietshelling op een route ligt waaraan zich verderop al een brug of viaduct bevindt dat een lagere onderdoorgang heeft dan geëist voor het nieuwe ontwerp. In overleg kan dan besloten worden dat de nieuwe onderdoorgang ook lager mag worden dan oorspronkelijk bedacht.

compact
Ook door de helling in een andere, compactere vorm uit te voeren, neemt deze minder ruimte in beslag. Enkele mogelijke vormen zijn U-vorm, Z-vorm of spiraalvorm.

Voorbeelden van compacte hellingbanen

In overleg met belangengroepen zoals fietsersbond en ouderenbond kan soms besloten worden de helling steiler uit te voeren dan de richtlijnen aanbevelen. Zeker als er alternatieve routes in de buurt liggen, is dit goed te verantwoorden.

alternatieven
Wanneer een hellingbaan echt niet in de locatie is in te passen, resteren er een paar mogelijkheden:
– Kies voor een niet of minder fietsbaar alternatief:
– een trap met fietsgoot;
– een roltrap/rolpad;
– een lift;
– een fietslift (zoals in Trondheim, Noorwegen);
– Kies een alternatieve locatie en/of route;
– Kies voor een beweegbare brug;
– Kies voor een tunnel;
– Voer de kruising gelijkvloers uit.

Nieuwsgierig naar wat we in uw situatie zouden aanbevelen? Neem gerust contact op!

Dit item maakt deel uit van een drieluik over fietshellingen. Deel 1 behandelt het hellingspercentage en hoe dat te bepalen, deel 2 gaat nader in op de aandachtspunten voor het ontwerp van een hellingbaan.

meer informatie?

bel Joost Vreugdenhil:
015 750 25 78

terug naar homepage
Kennisblog

Wellicht ook interessant:
de ipv Delft Design Guide fietshellingen

Ook interessant:

beweegbare Michiel-de-Ruyterbrug-Schokkerhoek-Urk-ipvDelft

beweegbare Michiel de Ruyter brug onthuld

Onlangs heeft de gemeente Urk ons ontwerp voor een nieuwe beweegbare brug over de Urkervaart bekend gemaakt. De markante brug ontsluit de ruim 1400 woningen van nieuwbouwwijk Schokkerhoek, waarvan de bouw in 2021 begint. De moderne ophaalbrug wordt binnenkort UAV-gc aanbesteed.
NEN.01_infographic-v4-ipvDelftipvDelft

NTA voor beweegbare bruggen gelanceerd

Onlangs is de eerste Nederlandse Technische Afspraak (NTA) voor IFD-bouw beweegbare bruggen gelanceerd. IFD staat voor Industrieel, Flexibel, Demontabel. ipv Delft was een van de experts uit de GWW-sector die heeft meegedacht over de invulling van de NTA.
standaardbrug ontwerp, voetgangersbrug ontwerp door ipv Delft

eerste Delftse standaardbruggen geplaatst

Aan het Dodaarspad en de Bosuilstraat in Delft zijn de eerste twee Delftse standaardbruggen geplaatst. De bruggen van composiet hebben een stijlvol, herkenbaar hekwerk dat bovendien ruimte biedt aan Delftse iconen: beeltenissen van Delftse plekken met een verhaal. Bewoners dienden voorstellen in voor de iconen. De eerste bruggen tonen Hugo de Groot (Dodaardspad) en Molen de Roos.
Luchtfoto-fietsbrug-Nigtevecht-overzicht

Nigtevecht genomineerd

De fiets- en natuurverbinding Nigtevecht is een van de genomineerde projecten voor de NGB-natuurprijs, een initiatief van Netwerk Groene Bureaus om inspirerende natuurvoorbeelden te tonen die door leden van de NGB gerealiseerd zijn. Met name de combinatie van natuurverbinding en fietsbrug valt in de smaak.
busbrug Zwolle ontworpen door ipv Delft

busbrug Zwolle krijgt vorm

Bij station Zwolle werkt uitvoerder BAM hard aan de realisatie van de nieuwe busbrug over het spoor. De brug bevindt zich in de afbouwfase. De door ons ontworpen stads-parkbrug heeft een rustige, verzorgde uitstraling, excentrisch geplaatste slanke steunpunten en een met bamboe beklede onderzijde. De bamboe lamellen zorgen voor een prettige, warme uitstraling.