Fietshellingen – deel 3: out-of-the-box

Er zijn situaties waarin het echt niet lukt om een hellingbaan te realiseren met een acceptabel hellingspercentage. Toch zijn er ook dan vaak mogelijkheden. Deel 3 van ons drieluik focust daarom op out-of-the-box oplossingen en alternatieven voor de hellingbaan.

Hoe kleiner het te overbruggen hoogteverschil, hoe minder lang de hellingbaan. Reduceren van het hoogteverschil kan dus opties bieden. Er zijn verschillende manieren om het hoogteverschil voor de fietser te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de aansluitende fietspaden. Als de fietsbrug een kruispunt overbrugt, kan overwogen worden het kruispunt verdiept aan te leggen. Dit laatste is met name interessant als het kruispunt toch (op)nieuw aangelegd wordt, zoals het geval was bij de Hovenring. Daar zorgt het verdiept aangelegde kruispunt ervoor dat de hellingen voor fietsers comfortabel zijn.

Er zijn verschillende mogelijkheden om het hoogteverschil te verkleinen

constructiehoogte
Een andere manier om het hoogteverschil te reduceren, is het verkleinen van de constructiehoogte van de brug. Dit kan op verschillende manieren, onder andere door te kiezen voor een ander constructiemateriaal of een kortere overspanning tussen de steunpunten. Een kleinere overspanning betekent een lagere constructiehoogte van de brug, waardoor de totale hoogte (vrije onderdoorgang + constructiehoogte brug) lager zal zijn. Ook een ander brugtype kan uitkomst bieden. Zo kan met een boogbrug bij een grote overspanning toch een relatief kleine constructiehoogte worden gerealiseerd. Verder is een stalen ligger bij dezelfde overspanning vaak lager dan een betonnen ligger.

eisen aanpassen
Soms is de oplossing zo simpel als het verlagen van de vereiste onderdoorgang. Bij een nieuwe fietsbrug of fietshelling stelt de opdrachtgever bepaalde eisen of wensen op voor de benodigde vrije onderdoorgang. Het komt echter voor dat een nieuw aan te leggen fietshelling op een route ligt waaraan zich verderop al een brug of viaduct bevindt dat een lagere onderdoorgang heeft dan geëist voor het nieuwe ontwerp. In overleg kan dan besloten worden dat de nieuwe onderdoorgang ook lager mag worden dan oorspronkelijk bedacht.

compact
Ook door de helling in een andere, compactere vorm uit te voeren, neemt deze minder ruimte in beslag. Enkele mogelijke vormen zijn U-vorm, Z-vorm of spiraalvorm.

Voorbeelden van compacte hellingbanen

In overleg met belangengroepen zoals fietsersbond en ouderenbond kan soms besloten worden de helling steiler uit te voeren dan de richtlijnen aanbevelen. Zeker als er alternatieve routes in de buurt liggen, is dit goed te verantwoorden.

alternatieven
Wanneer een hellingbaan echt niet in de locatie is in te passen, resteren er een paar mogelijkheden:
– Kies voor een niet of minder fietsbaar alternatief:
– een trap met fietsgoot;
– een roltrap/rolpad;
– een lift;
– een fietslift (zoals in Trondheim, Noorwegen);
– Kies een alternatieve locatie en/of route;
– Kies voor een beweegbare brug;
– Kies voor een tunnel;
– Voer de kruising gelijkvloers uit.

Nieuwsgierig naar wat we in uw situatie zouden aanbevelen? Neem gerust contact op!

Dit item maakt deel uit van een drieluik over fietshellingen. Deel 1 behandelt het hellingspercentage en hoe dat te bepalen, deel 2 gaat nader in op de aandachtspunten voor het ontwerp van een hellingbaan.

meer informatie?

bel Joost Vreugdenhil:
015 750 25 78

terug naar homepage
Kennisblog

Wellicht ook interessant:
de ipv Delft Design Guide fietshellingen

Ook interessant:

opening markante Figeebrug

In Haarlem wordt vanmiddag de Figeebrug feestelijk geopend. De markante stalen ophaalbrug is een belangrijke beeldbepaler van het bedrijventerrein in de Waarderpolder en verbetert de bereikbaarheid van het gebied aanzienlijk. Lokale ondernemers betaalden daarom mee aan de realisatie van de fietsbrug.
beweegbare brug Schateiland AlmereHollandsche brug ipvDelft

Hollandsche brug wint tender Almere

Samen met hoofdaannemer Knipscheer en Machinefabriek Rusthoven hebben we de tender voor drie bruggen bij het Schateiland in Almere gewonnen. Een van de bruggen is een ophaalbrug volgens het principe van de Hollandse Brug, ons standaardsysteem voor beweegbare bruggen. Duurzaamheid was een belangrijk speerpunt binnen de uitvraag. Dankzij zonnepanelen op de bovenzijde van de ballast wordt de brug energieneutraal.
Luchtfoto-fietsbrug-Nigtevecht-overzicht

opening brug Nigtevecht

De fiets- en natuurverbinding Nigtevecht wordt aanstaande vrijdag, 7 september, feestelijk geopend. Voor voetgangers en fietsers vormt de boogbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal een welkome nieuwe verbinding in het bestaande routenetwerk.
LA River bike path gap closure rendering Jacobs en ipv Delftipv Delft, Jacobs, Alta

opdracht in Los Angeles!

In opdracht van de Los Angeles County Metropolitan Transportation Authority gaan we alle bruggen voor het prestigieuze LA River Bike Path Gap Closure project ontwerpen! Samen met de Amerikaanse bedrijven Jacobs Engineering Group en Alta Planning + Design verwierven we de opdracht om gezamenlijk een fietsroute van 8 mijl te ontwerpen en realiseren langs de LA River.
stalen boogbrug fietsbrug Nigtevecht

fietsbrug Nigtevecht in gebruik

Onlangs is de fietsbrug Nigtevecht in gebruik genomen. De 110 meter lange stalen boogbrug ligt tien meter boven het Amsterdam-Rijnkanaal en biedt gebruikers een imposant uitzicht. De betonnen hellingbanen, al net zo indrukwekkend als de boogbrug, voegen zich mooi in het omringende polderlandschap.