Fietshellingen – deel 3: out-of-the-box

Er zijn situaties waarin het echt niet lukt om een hellingbaan te realiseren met een acceptabel hellingspercentage. Toch zijn er ook dan vaak mogelijkheden. Deel 3 van ons drieluik focust daarom op out-of-the-box oplossingen en alternatieven voor de hellingbaan.

Hoe kleiner het te overbruggen hoogteverschil, hoe minder lang de hellingbaan. Reduceren van het hoogteverschil kan dus opties bieden. Er zijn verschillende manieren om het hoogteverschil voor de fietser te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de aansluitende fietspaden. Als de fietsbrug een kruispunt overbrugt, kan overwogen worden het kruispunt verdiept aan te leggen. Dit laatste is met name interessant als het kruispunt toch (op)nieuw aangelegd wordt, zoals het geval was bij de Hovenring. Daar zorgt het verdiept aangelegde kruispunt ervoor dat de hellingen voor fietsers comfortabel zijn.

Er zijn verschillende mogelijkheden om het hoogteverschil te verkleinen

constructiehoogte
Een andere manier om het hoogteverschil te reduceren, is het verkleinen van de constructiehoogte van de brug. Dit kan op verschillende manieren, onder andere door te kiezen voor een ander constructiemateriaal of een kortere overspanning tussen de steunpunten. Een kleinere overspanning betekent een lagere constructiehoogte van de brug, waardoor de totale hoogte (vrije onderdoorgang + constructiehoogte brug) lager zal zijn. Ook een ander brugtype kan uitkomst bieden. Zo kan met een boogbrug bij een grote overspanning toch een relatief kleine constructiehoogte worden gerealiseerd. Verder is een stalen ligger bij dezelfde overspanning vaak lager dan een betonnen ligger.

eisen aanpassen
Soms is de oplossing zo simpel als het verlagen van de vereiste onderdoorgang. Bij een nieuwe fietsbrug of fietshelling stelt de opdrachtgever bepaalde eisen of wensen op voor de benodigde vrije onderdoorgang. Het komt echter voor dat een nieuw aan te leggen fietshelling op een route ligt waaraan zich verderop al een brug of viaduct bevindt dat een lagere onderdoorgang heeft dan geëist voor het nieuwe ontwerp. In overleg kan dan besloten worden dat de nieuwe onderdoorgang ook lager mag worden dan oorspronkelijk bedacht.

compact
Ook door de helling in een andere, compactere vorm uit te voeren, neemt deze minder ruimte in beslag. Enkele mogelijke vormen zijn U-vorm, Z-vorm of spiraalvorm.

Voorbeelden van compacte hellingbanen

In overleg met belangengroepen zoals fietsersbond en ouderenbond kan soms besloten worden de helling steiler uit te voeren dan de richtlijnen aanbevelen. Zeker als er alternatieve routes in de buurt liggen, is dit goed te verantwoorden.

alternatieven
Wanneer een hellingbaan echt niet in de locatie is in te passen, resteren er een paar mogelijkheden:
– Kies voor een niet of minder fietsbaar alternatief:
– een trap met fietsgoot;
– een roltrap/rolpad;
– een lift;
– een fietslift (zoals in Trondheim, Noorwegen);
– Kies een alternatieve locatie en/of route;
– Kies voor een beweegbare brug;
– Kies voor een tunnel;
– Voer de kruising gelijkvloers uit.

Nieuwsgierig naar wat we in uw situatie zouden aanbevelen? Neem gerust contact op!

Dit item maakt deel uit van een drieluik over fietshellingen. Deel 1 behandelt het hellingspercentage en hoe dat te bepalen, deel 2 gaat nader in op de aandachtspunten voor het ontwerp van een hellingbaan.

meer informatie?

bel Joost Vreugdenhil:
015 750 25 78

terug naar homepage
Kennisblog

Wellicht ook interessant:
de ipv Delft Design Guide fietshellingen

Ook interessant:

winst tender met Wallaard

Samen met aannemer Wallaard uit Noordeloos hebben we de tender gewonnen voor de verkeersbrug Carolusterrein in Den Bosch. Opdrachtgever voor de circa 7 meter brede brug is Slokker Vastgoed, dat op de locatie van het voormalige verzorgingstehuis De Herven nu een luxe woonwijk ontwikkelt.

plaatsing busbrug succesvol

Het 110 meter lange S-vormige stalen dek voor de busbrug bij station Zwolle is afgelopen weekend met succes op haar plek over het spoor geplaatst. Bekijk hier de timelapse van de plaatsing, of lees meer over het project.
Busbrug Zwolle

dit weekend: plaatsing busbrug Zwolle

Komend pinksterweekend wordt bij station Zwolle de 110 meter lange stalen brug over het spoor op haar plek gelegd. De nieuwe busbrug komt op een hoogte van 8 meter te liggen en ontsluit vanaf begin volgend jaar het nieuwe busstation voor dagelijks 1200 bussen. De plaatsing is via webcams te volgen.
tunnelbak relief Beeldkwaliteitsplan verdiepte N280 Roermond ontwerp ipv Delft

referentieontwerp verdiepte N280 Roermond onthuld

De Provincie Limburg heeft onthuld hoe de nieuwe, verdiept aangelegde N280 in Roermond er over een paar jaar uit zal zien. Ons beeldkwaliteitsplan en referentieontwerp vormen het uitgangspunt. Op de betonnen wanden van de verdiepte weg en de borstweringen van de overlangse kruisingen komen reliëfs en afbeeldingen van een bloemenslinger.
Groene brug 3D begroeide composietbrug ontwerp ipv Delft

Groene Brug: pioniers gezocht!

Ziet u het al voor zich? Een park waarin het gras gewoon doorloopt over de bruggen? Een groenzone met schelpenpaden over het water? Met onze innovatieve Groene Brug is het mogelijk! Wil uw gemeente de primeur? De Groene Brug is ideaal voor natuurgebieden, parken en landelijk gebied.