fietsbrug Maastricht bereikbaar

brug voor snelfietsroute

In opdracht van het Programmabureau Maastricht Bereikbaar ontwierpen we een fietsbrug op de nieuwe snelfietsroute Sittard-Maastricht. Deze snelfietsroute is momenteel in uitvoering. De brug over de Europalaan te Beek is eind oktober 2017 gegund. Vanwege de ligging  naast Maastricht Aachen Airport en Technoport Europe is het ontwerp geïnspireerd op de vliegtuigindustrie. Dit is terug te zien in de vleugelvormige dekdoorsnede van de fietsbrug, maar ook in het slanke en transparante ontwerp en de vloeiende beweging die de brug maakt.

slanke staalconstructie

De gehele 54 meter lange brug is uitgevoerd in staal. Dit draagt sterk bij aan de slankheid van het ontwerp, wat behalve in het brugdek goed zichtbaar is bij de stalen steunpunten. Een betonnen sokkel rond de kolomvoet fungeert als aanrijdbeveiliging. Dat het dek zo slank kan zijn, komt met name door het gekozen constructieve principe: de brug is aan beide zijden momentvast opgelegd; de steunpunten werken als pendels.

lijnverlichting

Het maatwerk hekwerk is voorzien van uit het zicht aangebrachte computergestuurde led lijnverlichting. Dankzij opdeling in kleine, individueel aanstuurbare segmenten zijn diverse lichteffecten mogelijk, zoals een golvend lichtbeeld.

curve in tracé

Het tracé van circa 115 meter vormt een slinger. Het totale tracé is hierdoor langer, zodat het hellingspercentage lager kon zijn en de helling comfortabel. Daarnaast zijn de stoplichten op het ondergelegen kruispunt voor automobilisten goed zichtbaar omdat er meer ruimte is tussen brug en verkeerslichten. Voor alle weggebruikers is het gekozen tracé daarmee het meest logisch, veilig en aangenaam.

specificaties

aannemer: Dura Vermeer
oplevering: 2018
uitvoeringskosten:

meer informatie?

bel Johan Büdgen:
015 750 25 74

projectteam

Sam de Koning
Johan Büdgen
Joost Vreugdenhil
Thijs Beerkens

persbericht

november, 2018

In Beek is vorige week de nieuwe fietsbrug over de Europalaan geopend. De brug ligt op het eerste gerealiseerde deel van de snelfietsroute Sittard- Maastricht, naast Maastricht Aachen Airport en Technoport Europe. Bruggenspecialist ipv Delft liet zich voor het ontwerp inspireren door de vliegtuig- en technologische industrie.

Met haar vloeiende lijn, slanke dek en ranke ondersteuning is de brug een blikvanger van de nieuwe route. Daarnaast fungeert de brug als visitekaartje en toegangspoort voor het in ontwikkeling zijnde bedrijventerrein Technoport Europe. Het ontwerp zelf refereert op subtiele wijze aan het nabijgelegen vliegveld: de onderzijde van het dek doet in vorm, kleur en strakke afwerking denken aan een vliegtuigvleugel.

Slanke kolommen

De 54 meter lange brug is geheel uitgevoerd in staal. Dit draagt sterk bij aan de slankheid en uitstraling van het ontwerp. Met name de stalen steunpunten zijn beeldbepalend; met betonnen pijlers zou de brug er een stuk minder transparant en licht uitzien. Dat brug en steunpunten zo slank zijn, komt naast de materiaalkeuze vooral door het constructieve principe: de brug is momentvast verbonden met de landhoofden; de steunputen fungeren als pendels.

De brug sluit aan beide uiteinden aan op een grondlichaam. Het totale tracé van de fietsbrug maakt een slingerende beweging en is 115 meter lang. De slingerende route zorgt ervoor dat het te overbruggen hoogteverschil over een langere lengte wordt opgevangen en de helling comfortabel is. Doordat de brug zelf een bocht vormt die van het kruispunt af gericht is, ontstaat bovendien meer ruimte tussen brug en verkeerslichten, zodat de stoplichten op het ondergelegen kruispunt voor automobilisten goed zichtbaar zijn. Voor alle weggebruikers is het gekozen tracé daarmee het meest logisch, veilig en aangenaam.

Verlichting

Het maatwerk strippenhekwerk benadrukt dat brug en grondlichamen samen één vloeiende, doorlopende lijn vormen. Komend voorjaar wordt het hekwerk voorzien van computergestuurde ledverlichting in de handregel. Dankzij opdeling in kleine, individueel bestuurbare segmenten zijn diverse lichteffecten mogelijk, zoals een golvend lichtbeeld. In elk geval zal de aanlichting van het hekwerk de brug straks ook ’s nachts het stralend middelpunt maken van de kruising Europalaan-Vliegveldweg.

De stalen brug is afgelopen zomer in zijn geheel ingehesen. Dura Vermeer verzorgde de uitvoering. Het eerste deel van de snelle fietsroute, het traject Meerssen-Beek is nu afgerond. Verdere ontwikkeling volgt.

vergelijkbare projecten