regionale fietsroute
Bedrijventerrein De Binckhorst in Den Haag is volop in ontwikkeling. De komende jaren wordt het gebied getransformeerd tot een bruisende stadswijk waar mensen zowel wonen en werken als recreëren. Een van de onderdelen van de transformatie is het aanleggen van een nieuwe fietsverbinding ter hoogte van de drukke Mercuriusweg. Het gaat om een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers bij de Trekvlietbrug. De brug zelf wordt hiervoor verlengd met een nieuw brugdeel, waardoor er langs de Trekvliet ruimte ontstaat voor een brede onderdoorgang. Uiteindelijk zal het nieuwe fietspad deel uit gaan maken van het Trekfietstracé, een regionale fietsroute die de binnenstad van Den Haag verbindt met de Binckhorst, Ypenburg en Pijnacker-Nootdorp.
so-vo-do
Op basis van het schetsontwerp dat de gemeente had gemaakt voor de onderdoorgang en directe omgeving, hebben we het voorlopig ontwerp gemaakt in samenwerking met Den Boer CCI. Hoewel de opdracht op het oog wellicht relatief eenvoudig lijkt, is de werkelijkheid anders: de aanwezigheid van veel ondergrondse infrastructuur maakt het een complexe opgave. Zo bevinden zich veel kabels en leidingen onder de grond en zijn er kademuren en ankers die de kademuren op hun plek houden waar allemaal rekening mee gehouden dient te worden.
slimme bouwmethode
Het vo is vervolgens als tender in de markt gezet. De tender is gewonnen door BAM Infra. Zij kozen voor een slimme bouwmethode die leidde tot een aanzienlijk kortere periode van onvermijdelijke overlast: het bouwen van het brugdek op het terrein direct naast de Trekvlietbrug. In negen dagen tijd zal het oude brugdeel worden verwijderd en het nieuwe worden geplaatst. Ook wordt in de 9-daagse de basis voor de tunnelbak aangelegd. Een snelle maar ook veiligere bouwmethode dan wat andere aanbieders voorstelden.
streetart
Passend bij de uitstraling van de Binckhorst ontwierpen we een stoere, robuuste onderdoorgang. Met ruwe materialen, maar ook voldoende natuurlijk licht. Aan weerszijden van de brug creëren we kleine balkons met zitgelegenheid en uitzicht over het water. De keerwand van het landhoofd wordt een plek voor street art, omlijst met beton in ribbelstructuur. De gemeentelijke bemiddelaar street art heeft een drietal kunstenaars uitgenodigd een ontwerp te maken voor de wand van de onderdoorgang. Samen met de inwoners van Den Haag zal uiteindelijk een kunstenaar en kunstwerk worden gekozen.
stoer brugontwerp
De ribbelstructuur in het beton is afgeleid van de bestaande Trekvlietbrug. We zorgen ervoor dat die er straks weer strak uitziet: het beweegbare gedeelte en het bestaande steunpunt blijven intact, daarnaast komt het verlengde nieuwe brugdeel. Door de ribbelstructuur op de bestaande betonnen brugranden door te zetten op zowel het nieuwe brugdeel als het nieuwe landhoofd, ontstaat een eenduidig beeld. Op de brugrand steekt het reliëf uit ten opzicht van het volume, bij het landhoofd kozen we juist voor verdiepte ribbels. Zo is het landhoofd visueel ondergeschikt aan de doorlopende brugrand.
verlichting
Uiteraard ontwierpen we ook geïntegreerde verlichting. Boven het fietspad komen in elk geval verdiepte lichtlijnen haaks op de rijrichting. Over eventuele spots gericht op de keerwand met het kunstwerk wordt momenteel nog gediscussieerd.
specificaties
bouwteam: gemeente Den Haag, BAM, ipv Delft
betrokken partijen: DenBoer CCI (constructeur tijdens vo-fase)
status: opdracht realisatie gegund
oplevering: naar verwachting eind 2025
meer informatie?
bel Chris Wattel
projectteam
Chris Wattel
Gerhard Nijenhuis
Winie Dijksterhuis
Ivo Mulders
Elmar van Cleynenbreugel
Sjef Brands