fbpx

vakwerkbrug Spikerpad Zutphen

vervanging fietsbrug

Het bestaande fietsviaduct over de N348 tussen Zutphen en Warnsveld werd eind jaren zestig gebouwd. De beperkte doorrijhoogte leidde geregeld tot aanrijdingen van de bovenbouw, die daardoor inmiddels aan vervanging toe was. In opdracht van de provincie Gelderland maakten we het ontwerp voor een nieuwe fietsbrug op dezelfde locatie, uiteraard met een grotere doorrijhoogte.

hergebruik steunpunten

De oorspronkelijke betonnen landhoofden en steunpunten verkeren in goede staat en kunnen nog circa vijftig jaar mee. Ook de bestaande funderingen hebben nog een aanzienlijke restlevensduur. Daarom kozen we ervoor de steunpunten te laten staan en opnieuw te gebruiken. Een duurzame oplossing die ook een stuk minder bouwoverlast geeft. Om de grotere doorrijhoogte te krijgen, pasten we de landhoofden aan en plaatsten betonnen kespen (dwarsbalken) bovenop de bestaande constructie.

fietscomfort

Een grotere doorrijhoogte betekent een groter hoogteverschil voor fietsers, oftewel een steilere hellingbaan. Ons ontwerp speelt hier echter slim op in. We ontwierpen de nieuwe brug als vakwerkbrug, wat betekent dat de draagconstructie zich naast in plaats van onder het brugdek bevindt. Bovendien kozen we voor een dek van extreem slanke platen in ultrahogesterktebeton (UHSB). De doorrijhoogte is nu zo’n 75 centimter hoger, maar fietsers hoeven maar 30 centimeter extra omhoog.

Zo blijft het fietscomfort gewaarborgd. Dat was bij deze brug extra belangrijk, omdat de helling van het bestaande grondlichaam ca. 5% is, wat volgens de huidige richtlijnen al vrij steil is. Dit maakte het essentieel om de extra hoogte minimaal te houden.

aanrijdbelasting

De  onderhoudsvrije UHSB dekplaten en het staal zijn integraal verbonden met aangelaste stekken en een natte knoop. Op deze manier realiseerden we een integrale verbinding tussen het staal en het beton. Voor fietsbruggen over een N-weg gelden hoge aanrijdbelastingen. De samenwerking tussen UHSB en staal maakt het mogelijk deze aanrijdbelasting op te kunnen nemen en af te kunnen dragen aan het landhoofd. Tegelijkertijd kan de constructie als geheel relatief slank zijn.

plaatsing

De platen in ultrahogesterktebeton zijn duurzaam, onderhoudsvrij en bovendien snel te plaatsen. Dat is goed zichtbaar in deze timelapse video die de gemeente maakte van de plaatsing. De video toont ook hoe de plaatsing in zijn werk is gegaan: eerst worden de vakwerkliggers geplaatst en vervolgens een voor een de dekplaten.

begeleiding uitvoering

Voor dit project maakten we het voorlopig ontwerp, het definitief ontwerp en het bestek. Ook vervulden we tijdens de uitvoering een regierol, waarbij we toezagen op de technische uitvoering en beeldkwaliteit.

specificaties

oplevering: 2021

meer informatie?

bel Sietse Cieraad:
015 750 25 78

ontwerper bruggen Sietse Cieraad

projectteam

Jona de Bokx
Johan Büdgen

vergelijkbare projecten