Joost Vreugdenhil over fietsbrug Onderbanken

Ir Joost Vreugdenhil, ontwerper en projectleider van een scala aan bruggenprojecten, ontwierp de 188 meter lange fietsbrug Onderbanken.

Hoe kwam dit project tot stand?

‘We begonnen met een studie naar de beste route van de fietsbrug over de rotonde. IBA-Parkstad zag in dit project de mogelijkheid om een symbolische poort naar Parkstad te maken. Kunstenares Marijke de Goey werd gevraagd. De samenwerking met kunstenares Marijke geeft extra dimensie aan het project. Zij ontwierp een kunstobject van grote kubussen in het midden van de brug. Samen hebben we gezocht naar een functioneel ontwerp dat tegelijk een sterke markering vormt van de entree van Parkstad.’

Waar ben je trots op?

‘De analysefase was intensief. Ik ben er trots op dat we daar met een verfijnd en helder brugontwerp zijn uitgekomen, een slanke boog door het landschap. Mijn prestatie is het bereiken van helderheid en die vervolgens vasthouden.’

PLM.09_011_vloeiende-lijn-betonnen-fietsbrug-N274-Onderbanken-copyright-ipvDelft-WendyJanssen

Onder de fietsbrug ligt een drukke verkeersrotonde.

Was het zo eenvoudig als het klinkt?

‘Dit is een indrukwekkende brug door z’n maat, eenvoud en sierlijke lijn, maar het proces was best complex. Ontwerpen is het afwegen van veel verschillende aspecten, die vaak ook conflicteren. Ambitie, functionaliteit, fietscomfort en kosten: ze kunnen conflicteren. Bij dit project hebben we een goed evenwicht bereikt. Het één gaat niet ten koste van het andere. Voor het kunstobject van Marijke geldt dat ook. Het resultaat is één kunstwerk: niet een losse brug en een los kunstobject.

De dynamiek binnen de voorbereidingsgroep was heel sterk. Gemeente, kunstenaar, provincie, er waren veel meningen. Voor mij was het de kunst om het ontwerp zo te maken dat mensen met heel verschillende invalshoeken zich erin konden vinden. Ik zoek naar samenhang, naar eenvoud. Ik ben geen dwingende ontwerper die maar één  oplossing ziet. Ik zet mogelijkheden op een rij om zo samen het optimum te kiezen. Het moet daarbij geen compromis worden maar een vondst.’

En wat is de vondst hier?

‘Dat is vooral de heldere gebogen lijn. De puzzel om een comfortabele fietsbare brug in het landschap in te passen leidde naar deze boog. Het is me gelukt om deze helderheid overeind te houden. Bijzonder is ook dat het een lange doorlopende boogligger is van 190 meter lang. Die is over de volle lengte voorgespannen om de overspanningen van 28 meter mogelijk te malen.’

De omgeving is net na oplevering nog kaal.

Samenwerken met Marijke de Goey en de provincie Limburg, hoe ging dat?

‘Het vertellen van een verhaal is de essentie van het werk van een kunstenaar. Dat triggerde mij om naar een heel sterk totaalbeeld te streven, waarbij brug en kunstwerk samensmelten. Een kunstenaar is autonomer ten opzichte van zijn opdrachtgever. Dat stelt eisen aan het proces. De projectleiding van de provincie Limburg heeft precies de juiste ruimte gegeven om tot een bijzonder ontwerp te komen. Het was zaak om koers te houden en dat is wonderwel gelukt.’

Het grootste kunstobject wordt gemonteerd.

Welke expertise bracht je verder in?

‘Mijn kennis over bruggen en fietshellingen zonder twijfel. Dat gaat vaak om het wegen van ongelijksoortige variabelen. Een langere hellingbaan is bijvoorbeeld minder stijl en dus comfortabeler, maar ook duurder. Het begeleiden van dat afwegingsproces, daar ben ik goed in. Ik probeer de juiste vragen te stellen, zodat alle aspecten boven tafel komen. Daarna kun je samen de puzzel maken.’

Ontwerper Joost Vreugdenhil.

Wat trekt je aan in het ontwerpersvak?

‘Het eerste deel van het proces is het leukst: het oplossen van de puzzel. Dan komt de uitwerking, waarbij het veel aandacht en energie kost om het ontwerp overeind te houden. Het eindresultaat geeft dan voldoening. Prachtig om te zien hoe mijn ontwerp, deel voor deel, tot stand komt.’

meer informatie?

ontwerper bruggen en fietshellingen Joost Vreugdenhil

bel Joost Vreugdenhil:
015 750 25 77

Terug naar homepage
Kennisblog

Ook interessant:

PER.01_aerial-photo-Causeway-bridge-Perth

Causeway Bridge Perth

Onze expertise blijkt wereldwijd geliefd: naast het LA River project in de VS werken we inmiddels ook aan een project in Perth, Australië. Het Western Australia Department of Transport heeft ons aangesteld als architect voor een haalbaarheidsstudie voor een nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de rivier de Swan. De huidige Causeway Bridge zal in de toekomst worden aangepast om meer ruimte te bieden voor snelverkeer en het openbaar vervoer. Daarmee zal de brug niet meer toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers.
bouwteam beweegbare brug

beweegbare brug Dronryp geopend

In het Friese Dronryp is de door ons ontworpen nieuwe beweegbare brug over het Van Harinxmakanaal opgeleverd. Opdrachtgever was de provincie Friesland, die een prachtige video van de bouw en opening online plaatste. Uitgebreidere informatie over het project is te vinden op onze projectpagina.
verkeersbrug Kalverwaard Rijkswaterstaat, brugontwerp door ipv Delft, deel van brugfamillie Noordwaard, project Ruimte Voor De Brug

project Noordwaard wint Landezine Award

Het project Ontpoldering Noordwaard heeft de Landezine International Landscape Award gewonnen in de categorie Infrastructuur! Daar zijn we uiteraard bijzonder trots op. We ontwierpen alle bruggen en gemalen voor dit grootschalige Ruimte voor de Rivier project in samenwerking met West8.
onderaanzicht busbrug Zwolle stalen kokerligger houten lamellen

aandacht voor ipv Delft op Forbes.com

De Amerikaanse transport- en infrastructuurjournalist Carlton Reid heeft onlangs in een uitgebreid artikel aandacht besteed aan onze projecten. Aanleiding was de busbrug Zwolle. Lees hier het hele artikel.