verbinding
Waar anders dan in Soesterberg kun je een hekwerk vinden dat beelden van bomen en vliegtuigen met elkaar combineert? Op verzoek van de gemeente Soest ontwierp ipv Delft speciaal voor de nieuwe overkluizing van de N237 tussen de Veldmaarschalk Montgomeryweg en de Postweg een stalen hekwerk dat de kernkwaliteiten van het dorp verbeeldt.
karakteristiek
De verdiepte aanleg van de N237 heft de al lang bestaande barrière op tussen het dorp Soesterberg en de voormalige vliegbasis waar zich het Nationaal Militair Museum en Park Vliegbasis Soesterberg bevinden. De 210 meter lange overkluizing verbindt de dorpskern met park, bos en vliegbasis. De gemeente wilde graag een hekwerk dat deze verbinding zichtbaar zou maken. Daarom ontwierpen we een hekwerk waarin bomen en vliegtuigen de hoofdrol spelen.
staalwerk
Het balusterloze hekwerk bestaat uit opengewerkte stalen panelen waarin naast de vele bomen ook diverse vliegtuigen zijn te herkennen. Eén basiselement van 4,5 meter lang en vier elementen in andere afmetingen (3,3 tot 6 m) zijn gecombineerd tot de twee hekwerken van 29 m (Postweg) en 35 m. De naden tussen de verschillende elementen zijn niet recht, maar volgen het patroon. Hierdoor oogt het hekwerk als één geheel. De eindelementen zijn voorzien van een kopplaat met de straatnaam erin gegraveerd.
aanrijdbelasting
Aan beide zijden van de overkluizing grenst het hekwerk aan een voetpad. Zodoende hoeft het niet berekend te zijn op aanrijding door voertuigen, wat de slankheid ervan mogelijk maakt. Tussen voetpad en rijbaan is een aanrijdbeveiliging in de vorm van een stalen buis ontworpen om te voorkomen dat het hekwerk aangereden zou kunnen worden.
partners
De aanleg van de verdiepte N237 is een project van de provincie Utrecht en aannemers Van Hattum en Blankevoort en KWS. Volker InfraDesign maakte het integrale ontwerp, wij ontwierpen het hekwerk. Takke Breukelen verzorgde productie en levering van het hekwerk.
specificaties
afmetingen: l=29 m en l=35 m
oplevering: 2016
meer informatie?
bel Ivo Mulders:
015 750 25 73
projectteam
Ivo Mulders
Joost Vreugdenhil