Fietshellingen – deel 3: out-of-the-box

Er zijn situaties waarin het echt niet lukt om een hellingbaan te realiseren met een acceptabel hellingspercentage. Toch zijn er ook dan vaak mogelijkheden. Deel 3 van ons drieluik focust daarom op out-of-the-box oplossingen en alternatieven voor de hellingbaan.

Hoe kleiner het te overbruggen hoogteverschil, hoe minder lang de hellingbaan. Reduceren van het hoogteverschil kan dus opties bieden. Er zijn verschillende manieren om het hoogteverschil voor de fietser te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de aansluitende fietspaden. Als de fietsbrug een kruispunt overbrugt, kan overwogen worden het kruispunt verdiept aan te leggen. Dit laatste is met name interessant als het kruispunt toch (op)nieuw aangelegd wordt, zoals het geval was bij de Hovenring. Daar zorgt het verdiept aangelegde kruispunt ervoor dat de hellingen voor fietsers comfortabel zijn.

Er zijn verschillende mogelijkheden om het hoogteverschil te verkleinen

constructiehoogte
Een andere manier om het hoogteverschil te reduceren, is het verkleinen van de constructiehoogte van de brug. Dit kan op verschillende manieren, onder andere door te kiezen voor een ander constructiemateriaal of een kortere overspanning tussen de steunpunten. Een kleinere overspanning betekent een lagere constructiehoogte van de brug, waardoor de totale hoogte (vrije onderdoorgang + constructiehoogte brug) lager zal zijn. Ook een ander brugtype kan uitkomst bieden. Zo kan met een boogbrug bij een grote overspanning toch een relatief kleine constructiehoogte worden gerealiseerd. Verder is een stalen ligger bij dezelfde overspanning vaak lager dan een betonnen ligger.

eisen aanpassen
Soms is de oplossing zo simpel als het verlagen van de vereiste onderdoorgang. Bij een nieuwe fietsbrug of fietshelling stelt de opdrachtgever bepaalde eisen of wensen op voor de benodigde vrije onderdoorgang. Het komt echter voor dat een nieuw aan te leggen fietshelling op een route ligt waaraan zich verderop al een brug of viaduct bevindt dat een lagere onderdoorgang heeft dan geëist voor het nieuwe ontwerp. In overleg kan dan besloten worden dat de nieuwe onderdoorgang ook lager mag worden dan oorspronkelijk bedacht.

compact
Ook door de helling in een andere, compactere vorm uit te voeren, neemt deze minder ruimte in beslag. Enkele mogelijke vormen zijn U-vorm, Z-vorm of spiraalvorm.

Voorbeelden van compacte hellingbanen

In overleg met belangengroepen zoals fietsersbond en ouderenbond kan soms besloten worden de helling steiler uit te voeren dan de richtlijnen aanbevelen. Zeker als er alternatieve routes in de buurt liggen, is dit goed te verantwoorden.

alternatieven
Wanneer een hellingbaan echt niet in de locatie is in te passen, resteren er een paar mogelijkheden:
– Kies voor een niet of minder fietsbaar alternatief:
– een trap met fietsgoot;
– een roltrap/rolpad;
– een lift;
– een fietslift (zoals in Trondheim, Noorwegen);
– Kies een alternatieve locatie en/of route;
– Kies voor een beweegbare brug;
– Kies voor een tunnel;
– Voer de kruising gelijkvloers uit.

Nieuwsgierig naar wat we in uw situatie zouden aanbevelen? Neem gerust contact op!

Dit item maakt deel uit van een drieluik over fietshellingen. Deel 1 behandelt het hellingspercentage en hoe dat te bepalen, deel 2 gaat nader in op de aandachtspunten voor het ontwerp van een hellingbaan.

meer informatie?

bel Joost Vreugdenhil:
015 750 25 78

terug naar homepage
Kennisblog

Wellicht ook interessant:
de ipv Delft Design Guide fietshellingen

Ook interessant:

onderaanzicht busbrug Zwolle stalen kokerligger houten lamellenipv Delft Beratende-Ingenieure

Eervolle vermelding Betonprijs voor Busbrug Zwolle

De Busbrug Zwolle heeft bij de Betonprijs 2019 een eervolle vermelding gekregen vanwege de maatschappelijke relevantie in de ontsluiting van het station en de complexiteit van de uitvoering. Verder prees de jury de doortastende combinatie van beton en staal.
verkeersburg Alphen a/d Rijn, kunststof wegdek, karakteristieke afbeelding plaatstaal brugontwerp

download bruggen in woonwijken

Op onze downloadpagina plaatsten we zojuist een nieuw bestand: het inspiratieboek bruggen in woonwijken. Het geeft een beeld van de (veelal) kleine fiets- en voetgangersbruggen die we ontwierpen voor woonwijken. Ook onze standaardbruggen komen erin aan bod, net als de gemeentelijke standaardbruggen.
WRT.01_bestaande-situatie-bruglocatie-fietsbrug-Laarveld

opdracht fietsbrug Laarveld Weert

We hebben de opdracht verkregen voor het ontwerp van een 55 meter lange fietsbrug over de Ringbaan Noord in Weert. Gezien de locatie in een groene omgeving op de rand van stad en land ontwierpen we een elegante, eenvoudig ogende brug. De kokervormige brugrand vormt de hoofddraagconstructie. Momenteel werken we het ontwerp verder uit.
HHW.11_014_fietsbrug-De-Draai-Heerhugowaard-avond-verlichting-water-2-ipvDelft

Symposium Fiets+Voetbruggen

Op 7 november aanstaande vindt het vijfde Symposium Fiets+Voetbruggen plaats. ipv'er Marion Kresken verzorgt er een lezing over de kracht en de mogelijkheden van een goed lichtontwerp. Geïnteresseerd? Bekijk het programma en meld u aan bij de organisator, de Nederlandse Bruggenstichting.
BAM.28_042_busbrug_Zwolle_ontwerp_ipvDelft

Zwolse busbrug genomineerd voor de Betonprijs

De Busbrug Zwolle is een van de vier genomineerden in de categorie Civiele Bouwwerken voor de Betonprijs 2019. De jury waardeert 'de constructieve combinatie van voorspanning met een staalconstructie, het zoeken naar het optimum van verschillende materialen,' aldus de toelichting. 'Niet in staal of beton denken, maar zoeken naar waar die twee materialen elkaar versterken.'