fbpx

index

terug naar kennisblog

fietshellingen – deel 3: out-of-the-box

Er zijn situaties waarin het echt niet lukt om een hellingbaan te realiseren met een acceptabel hellingspercentage. Toch zijn er ook dan vaak mogelijkheden. Deel 3 van ons drieluik focust daarom op out-of-the-box oplossingen en alternatieven voor de hellingbaan.

Hoe kleiner het te overbruggen hoogteverschil, hoe minder lang de hellingbaan. Reduceren van het hoogteverschil kan dus opties bieden. Er zijn verschillende manieren om het hoogteverschil voor de fietser te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de aansluitende fietspaden. Als de fietsbrug een kruispunt overbrugt, kan overwogen worden het kruispunt verdiept aan te leggen. Dit laatste is met name interessant als het kruispunt toch (op)nieuw aangelegd wordt, zoals het geval was bij de Hovenring. Daar zorgt het verdiept aangelegde kruispunt ervoor dat de hellingen voor fietsers comfortabel zijn.

Er zijn verschillende mogelijkheden om het hoogteverschil te verkleinen

constructiehoogte
Een andere manier om het hoogteverschil te reduceren, is het verkleinen van de constructiehoogte van de brug. Dit kan op verschillende manieren, onder andere door te kiezen voor een ander constructiemateriaal of een kortere overspanning tussen de steunpunten. Een kleinere overspanning betekent een lagere constructiehoogte van de brug, waardoor de totale hoogte (vrije onderdoorgang + constructiehoogte brug) lager zal zijn. Ook een ander brugtype kan uitkomst bieden. Zo kan met een boogbrug bij een grote overspanning toch een relatief kleine constructiehoogte worden gerealiseerd. Verder is een stalen ligger bij dezelfde overspanning vaak lager dan een betonnen ligger.

eisen aanpassen
Soms is de oplossing zo simpel als het verlagen van de vereiste onderdoorgang. Bij een nieuwe fietsbrug of fietshelling stelt de opdrachtgever bepaalde eisen of wensen op voor de benodigde vrije onderdoorgang. Het komt echter voor dat een nieuw aan te leggen fietshelling op een route ligt waaraan zich verderop al een brug of viaduct bevindt met een lagere onderdoorgang dan geëist voor het nieuwe ontwerp. In overleg kan dan besloten worden dat de nieuwe onderdoorgang ook lager mag worden dan oorspronkelijk bedacht.

compact
Door de helling in een andere, compactere vorm uit te voeren, neemt deze minder ruimte in beslag. Enkele mogelijke vormen zijn U-vorm, Z-vorm of spiraalvorm.

Voorbeelden van compacte hellingbanen

In overleg met belangengroepen zoals de Fietsersbond en de Ouderenbond kan soms besloten worden de helling steiler uit te voeren dan de richtlijnen aanbevelen. Zeker als er alternatieve routes in de buurt liggen, is dit goed te verantwoorden.

alternatieven
Wanneer een hellingbaan echt niet in de locatie is in te passen, resteren er een paar mogelijkheden:
– kies voor een niet of minder fietsbaar alternatief:
– een trap met fietsgoot;
– een roltrap/rolpad;
– een lift;
– een fietslift (zoals in Trondheim, Noorwegen);
– kies een alternatieve locatie en/of route;
– kies voor een beweegbare brug;
– kies voor een tunnel;
– voer de kruising gelijkvloers uit.

Nieuwsgierig naar wat we in uw situatie zouden aanbevelen? Neem gerust contact op!

Dit item maakt deel uit van een drieluik over fietshellingen. Deel 1 behandelt het hellingspercentage en hoe dat te bepalen, deel 2 gaat nader in op de aandachtspunten voor het ontwerp van een hellingbaan.

meer informatie?

bel Ivo Mulders:
015 750 25 73

Design guide fietshellingen

ipv Delft Design Guide Fietshellingen Fietsinfra

ook interessant:

Leuninghoogte 1.30 meter: ramp of redelijk?

Ruim een jaar geleden veranderden in het Bouwbesluit de regels voor brugleuningen. Per 1 juli 2021 moet een leuning die direct grenst aan een fiets- of bromfietspad minstens 1,3 meter hoog zijn. Voorheen gold op veel plaatsen een minimale hekwerkhoogte van 1,0 meter. Wat betekent dit in de praktijk?

wat kost een brug?

Het plan een brug te realiseren ontstaat doorgaans vanuit een behoefte. Zodra die behoefte is vastgesteld, volgt de vraag: wat kost dat eigenlijk? Het is een van de vragen die ons keer op keer gesteld wordt. Hoog tijd dus om hem te beantwoorden!
PFR.06_222_beweegbare-brug-Dronrijp-ipvDelft

de puzzel van de beweegbare brug – ontwerp

Deel 3 van onze serie over beweegbare bruggen gaat over de ontwerp- en uitwerkingsfase. Wat zijn de uitdagingen en waar liggen kansen? Onze specialisten geven een inkijkje en delen tips voor een geslaagd ontwerpproces.
PFR.06_177_beweegbare-brug-Dronrijp-ipvDelft

de puzzel van de beweegbare brug – bewegingswerk

Een essentieel onderdeel van iedere beweegbare brug, is het bewegingswerk, het mechanisme waarmee het val in beweging gebracht wordt. Welke opties zijn er? En wat bepaalt welk mechanisme je kiest?

pleidooi voor bevlogenheid

Echt begríjpen hoe een brug werkt, daar draait het om bij het maken van een bevlogen brugontwerp, vindt ontwerper Johan Büdgen. Lees hier zijn pleidooi voor bevlogenheid aan de hand van de brug Buitenplaats Sion.