fbpx

fietsbrug Auke Vleerstraat

Een slanke, mooi afgewerkte betonnen slinger die fietsers op comfortabele wijze over een druk kruispunt leidt. Dat is kortgezegd de brug over de Auke Vleerstraat. De fietsbrug met een tracé van 427 meter en een overspanning van 280 meter benadrukt de toegangsroute naar Kennispark Twente en vormt de overgang van landelijk naar stedelijk gebied. De brug is een combinatie van prefab en in situ beton: de steunpunten zijn ter plekke gestort, het dek is prefab.

prefab brugdelen

De veertien prefab brugdelen zijn ieder 20 meter lang en wegen zo’n 100 ton. Het ontwerp is zo uitgedacht, dat de slinger met twee verschillende horizontaal gebogen voorgespannen liggers gemaakt kon worden. Zo bleven de kosten voor de benodigde mallen beperkt. Doordat de dek-elementen deels gevuld zijn met EPS (piepschuim), is de hoogte van de brugdelen slechts 80 centimeter. De liggers zijn met een tandverbinding op de steunpunten aangebracht, zodat liggers en steunpunten vloeiend in elkaar overlopen en een slank geheel vormen.

schoon beton

Alle brugdelen zijn in één dag geplaatst. Dit was een ware precisieklus, niet alleen vanwege het aantal en de afmetingen van de brugdelen, maar ook vanwege de hoge afwerkingskwaliteit van de liggers. Het prefab beton is zo wit mogelijk, grijsschaal A volgens CUR aanbeveling 100 ‘schoon beton’, en heeft oppervlaktekwaliteit klasse B1 volgens de CUR 100. Ook aan de in-situ gestorte pijlers werden hogen eisen gesteld. De pijlers met grafisch detail zijn zeer slank vormgegeven. De kwaliteit en kleur sluiten naadloos aan op de liggers, waardoor er geen verschil is te zien tussen de prefab en in-situ onderdelen.

vormgeving

De gekromde onderzijde van het brugdek is voorzien van een helixvormig lijnenspel, dat het ontwerp een geraffineerde uitstraling geeft. Dankzij het gebruik van prefab beton was deze grafische bewerking tegen relatief lage extra kosten te realiseren, zonder afbreuk te doen aan de hoge oppervlaktekwaliteit. ipv Delft koos om meerdere redenen voor een brug in slingervorm. De aansluitingen op bestaande wegen zijn met deze vorm logisch, het tracé is zodanig lang dat de helling voor fietsers aangenaam zal zijn en de brug slingert zich eenvoudig om een bestaande bomengroep heen die zo gespaard blijft. De brug rust aan beide uiteinden op een grondlichaam, maar rond het kruispunt is er onder de brug door vrij zicht.

verlichting

In de handregels van het hekwerk bevindt zich ledverlichting, die zorgt voor adequate en veilige verlichting van fietsers en brugdek. Om de poortfunctie van de brug te markeren, ontwierp ipv Delft een veertien meter hoge lichtsculptuur ter plaatse van de kruising met de Auke Vleerstraat. Het ’s nachts oplichtende groene glas in de sculptuur keert ook terug in de hekwerkbeëindiging op de brug.

specificaties

oplevering: 2011

meer informatie?

bel Johan Büdgen:
015 750 25 74

projectteam

Johan Büdgen
Joost Vreugdenhil

vergelijkbare projecten