fbpx

index

terug naar kennisblog

drie minder bekende constructieprincipes

Naast de meer bekende brugtypes die we behandelden in het blog-item ‘veelgebruikte constructieprincipes voor bruggen’, zijn er nog vele andere constructieprincipes toe te passen. Hier drie ‘minder bekende’ brugtypes die wij graag ontwerpen:

netwerkboogbrug

Dit type boogbrug is nog slanker dan een reguliere boogbrug. Het aantal hangers is groter en de hangers worden kruislings geplaatst. De overspanning die zo tussen de hangers onderling ontstaat is klein. Er is daardoor aanzienlijk minder staal nodig in de boog en de langsliggers. Dit komt ook doordat de momenten in boog en langsliggers relatief klein zijn.

schets brugtype netwerkboogbrug

Voorbeeld: Nigtevecht, Tegenbosch
Voor- en nadelen: minimaal materiaalgebruik, grote overspanning, slanke constructie met veel transparantie, betonnen dek nodig in verband met gewicht, vergt ingewikkelde constructieve berekeningen (bv parametrisch ontwerp)
Ontwerpvrijheid: De constructieve efficiëntie is veelal leidend in de keuze voor onder meer booghoogte en aantal hangers. (Zie ook: boogbrug)

extradosed bridge

Combinatie van een betonnen kokerbrug en een pyloonbrug (tuibrug). De kabels leiden de belasting naar de pylonen en zetten tegelijkertijd de kokers onder druk. Zo kunnen deze een grote belasting dragen. De pyloon draagt uiteindelijk slechts 20-50 % van de belasting, waar dat bij een traditionele tuibrug 100 % is. De pylonen zijn relatief laag en de hoek waaronder de tuien aan het dek zijn bevestigd is ook relatief klein. Geschikt voor grote overspanningen.

schets constructieprincipe extradosed brug

schets constructieprincipe extradosed brug

Voorbeeld: Bergwijkbrug, Merelbeke
Voor- en/of nadelen: doorgaans goedkoper dan een reguliere tuibrug en duurder dan een betonnen kokerbrug met uitkragend dek. Constructief complex, dus vereist veel kennis en kunde.
Ontwerpvrijheid: De vormgeving van de pylonen, het aantal tuien en de aansluiting van het dek op de pylonen zijn de belangrijkste vormgevingsaspecten.

vierendeelbrug

Een vakwerkbrug zonder diagonalen. De vormvaste stalen constructie is niet opgebouwd uit driehoeken, maar uit rechthoeken of vierkanten. Door de afwezigheid van diagonalen, moeten de horizontale en verticale elementen momentvast met elkaar verbonden zijn. Het raamwerk is zo buigstijf, maar niet heel efficiënt in materiaalgebruik. Als vierendeelliggers naast het brugdek liggen, kunnen ze gelijk dienstdoen als hekwerk. Plaatsing onder het brugdek is ook een mogelijkheid, of tussen twee brugdekken op verschillende hoogtes.

schets constructieprincipe vierendeelliggerbrug

schets constructieprincipe vierendeelliggerbrug

Voorbeeld: De Tanerij Zwolle, tender Tempelhof Berlijn
Voor- en/of nadelen: minder efficiënt in materiaalgebruik dan bv een vakwerkbrug. Alleen mogelijk/logisch in staal. Erg geschikt voor bruggen met twee verschillende niveaus; de constructie vormt dan portalen die fungeren als doorkijk. Een vierendeelligger is vaak een opvallende verschijning.
Ontwerpvrijheid: Er is keuze uit diverse staalprofielen voor de raamwerken, waardoor de uitstraling flink kan verschillen. Het constructieprincipe leent zich voor speelse oplossingen.

meer informatie?

bel Gerhard Nijenhuis:
015 750 25 72

ook interessant:

schets constructieprincipe extradosed brug

drie minder bekende constructieprincipes

Naast de meer bekende brugtypes die we behandelden in het blog-item 'veelgebruikte constructieprincipes voor bruggen', zijn er nog vele andere constructieprincipes toe te passen. Hier drie 'minder bekende' brugtypes die wij graag ontwerpen.
onderaanzicht busbrug Zwolle stalen kokerligger houten lamellenipv Delft Beratende-Ingenieure

interview met Gerhard Nijenhuis

Ipv Delft bestaat 25 jaar. Daarom een interview met oprichter Gerhard Nijenhuis over de oorsprong van het bureau, haar bestaansrecht en de mijlpalen van de afgelopen kwart eeuw.
schets boogbrug constructieprincipe

veelgebruikte constructieprincipes voor bruggen

Welke constructieprincipes passen we zoal toe bij onze bruggen? In dit item vertellen we over de eigenschappen van de meest gebruikte constructieprincipes voor bruggen. Voor- en nadelen, ontwerpvrijheid en praktijkvoorbeelden komen aan bod.

circulair in de bruggenbouw

De Nederlandse overheid streeft ernaar in 2050 een circulaire economie te hebben, Rijkswaterstaat wil al in 2030 volledig circulair zijn. Mooie idealen, maar wat betekent circulair ontwerpen nou eigenlijk voor de bruggenbouwsector? Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk vertelt onze expert Ronald Rozemeijer hoe wij als ontwerpbureau omgaan met circulair ontwerpen.

Chris Spierings over de kunstwerken van de BPL

Architect Chris Spierings van ipv Delft was de afgelopen acht jaar nauw betrokken bij de BPL. Een enorm project: 26 kilometer autoweg, 39 kunstwerken en diverse (geluids)schermen. Als projectarchitect kent hij alle ins en outs van de bijna veertig brugontwerpen, maar ook van het proces.