boogbrug A2/N2 Anthony Fokkerweg Eindhoven

tracéstudie fietsmobiliteit

In opdracht van de gemeente Eindhoven maakten we het schetsontwerp voor een nieuwe fietsbrug (boogbrug) over de A2 en N2 ter hoogte van de Anthony Fokkerweg. Aan het ontwerp ging een variantenstudie vooraf, waarin we onderzochten wat voor de nieuwe brug de meest geschikte locatie zou zijn: direct naast het bestaande viaduct, er zo’n 140 meter vanaf of nog iets verder erbij vandaan. De studie leidde tot de keuze voor een nieuwe brug op 140 meter ten zuiden van de Anthony Fokkerweg. Dit was uit oogpunt van ruimtelijke inpassing en gebruikerscomfort de beste optie. Het ontwerp van de inpassing en aansluiting op het bestaande fietsroutenetwerk maakte ook deel uit van onze opdracht.

netwerkboogbrug

Behalve de exacte locatie, onderzochten we uiteraard ook diverse brugtypen en hoe die op deze plaats zouden passen. Het werd uiteindelijk een netwerkboog, zoals we eerder al toepasten bij de fietsbrug in Nigtevecht. Deze kan zowel de A2 als de aan weerszijden gelegen N2 in één keer overspannen. Zo ontstaat een rustig beeld zonder steunpunten waardoor automobilisten vrij zicht hebben op de omgeving, het bestaande viaduct en de op- en afritten. Bovendien is het in de toekomst mogelijk om, indien nodig, de wegindeling aan te passen.

veiligheid fietsers

De nieuwe fietsbrug sluit aan op de doorgaande fietsroute langs de Anthony Fokkerweg, maar ook op recreatieve fietsroutes in de regio. Om de veiligheid van alle fietsers, ongeacht hun snelheid, te garanderen, zijn de toeleidende fietspaden ruim opgezet en de bochtstralen op de kruisingen en splitsingen rond de brug afgestemd op relatief hoge snelheden. De brug zelf heeft een dek van vijf meter breed. Dit betekent dat er ruimte is voor vier fietsers én twee voetgangers naast elkaar.
Ook aan de veiligheid van de automobilisten op de onderliggende wegen is gedacht: een scherm van gaas hebben we in het brugontwerp geïntegreerd.

lijnverlichting en accenten

In de handregel van het hekwerk komt led lijnverlichting, die zowel het brugdek als de bruggebruikers verlicht. Daarnaast komen er spots op de bovenzijde van de staanders van het anti-vandalisme-scherm die de binnenzijde van de boog aanlichten. Alle lichtbronnen zijn computergestuurd en RGB, waardoor het mogelijk is kleur- en lichteffecten toe te passen, bijvoorbeeld bij speciale gelegenheden.

specificaties boogbrug

uitvoering: Dura Vermeer, CSM Steelstructures, Ploegam BV
afmetingen: hoofdoverspanning 130 meter
verwachte oplevering: 2020

onze rol bij dit project

variantenstudie tracé
schetsontwerp
begeleiding bouwteam (bewaken vormgeving)

meer informatie?

bel Niels Degenkamp:
015 750 25 70

IMG_0972_portretfoto-Niels-Degenkamp

projectteam

Niels Degenkamp
Wieland Wuyts
Adriaan Kok

inspiratieboek circulair ontwerpen

ipv Delft Inspiratieboek Circulair Ontwerpen

vergelijkbare projecten