vervangingsopgave
Wat is de beste aanpak voor het vervangen van twee bestaande houten bruggen? Met die vraag benaderde de gemeente Houten ons. Ze zochten expliciet naar de aanpak die zowel wat kosten als duurzaamheid betreft de beste optie zou zijn. De twee te vervangen bruggen wilden ze gebruiken als test case voor de vele bestaande houten bruggen die ook in de nabije toekomst aan vervanging toe zijn.
variantenstudie
We onderzochten verschillende opties om de bestaande bruggen met stalen liggers en houten dek en leuning te vervangen. Daarbij keken we onder meer naar de vraag of de bruggen geheel vervangen moesten worden, of dat hergebruik van onderdelen haalbaar was. Uiteindelijk werkten we een zestal opties verder uit, variërend van hergebruik van liggers en steunpunten tot volledige vervanging. Deze vergeleken we op MKI-score en kosten. De gemeente koos voor de optie die op beide vlakken als op-een-na beste uit de bus kwam: twee geheel nieuwe bruggen van beton. Een van de doorslaggevende factoren was dat de watergang en oevers bij deze optie volledig vrij zouden zijn, wat de gemeente graag wilde.
Voor de bruggen ontwierpen we een houten leuning, die qua vormgeving dicht bij de bestaande bruggen ligt. Het hekwerk van de fietsbrug heeft een houten leuning met een hoogte van 1,30 meter en een extra tussenregel.Het robuuste eenvoudige hekwerk past goed bij Houten.
verwant project
Naar aanleiding van dit project, gaf de gemeente ons ook opdracht voor een ander project: de versnelde vervanging van een drietal bestaande bruggen. Meer daarover leest u hier.
specificaties
afmetingen: l=14 m| b=7,5 m en l=15 m | b+6 m
uitvoeringskosten:
status: in aanbouw (mei 2024)
meer informatie?
bel Ivo Mulders:
015 750 25 73
projectteam
Ivo Mulders
Tako van Midwoud
Thijs Beerkens