HOV-west
Als onderdeel van de nieuwe Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV-) route tussen station Groningen en Transferium Hoogkerk, was een brug over het Noord-Willemskanaal ter hoogte van de spoorbrug nodig. We onderzochten of een beweegbare brug hier mogelijk was en kwamen uit op een tafelbrug.
tafelbrug
De locatie leent zich goed voor dit type brug vanwege de relatief beperkte beschikbare ruimte. Bovendien is de bestaande spoorbrug een markante ophaalbrug. Om het beeld zo rustig mogelijk te houden, was een ingetogen brugontwerp op zijn plaats. We maakten voor dit project het esthetisch voorlopig ontwerp. Eenmaal gerealiseerd kreeg de nieuwe tafelbrug een naam: Zaanbrug.
brugrand
Oorspronkelijk zou de brug aansluiten op een nieuwe hellingbaan over het Emmaviaduct. De hellingbaan is echter nooit gebouwd, alleen de brug is gerealiseerd. De hoge opstaande rand, die oorspronkelijk over het gehele tracé doorliep, is een overblijfsel van het initiële ontwerp. De rand fungeert als geluidswering, specifiek voor het geluid dat de wielen van de bussen maken als ze op een bepaalde snelheid rijden. De rand is zorgvuldig afgewerkt met een rvs kapconstructie. Het rvs geeft de brug een verzorgde uitstraling, is nagenoeg onderhoudsvrij en blijft zeer lang mooi. De sluitboomkasten zijn ook uitgevoerd in rvs en sluiten netjes aan op de brugrand.
hydraulische aandrijving
Het beweegbare dek van de tafelbrug is 20 x 9 m en wordt hydraulisch aangedreven. Het bewegingswerk en de hydraulische cilinders bevinden zich ondergronds in vier grote stalen buispalen die als kelder fungeren.
specificaties
partners: aannemerscombinatie KWS/Hegeman, Aelteman (staalbouw), Stendess (ingenieursbureau)
oplevering: 2016
meer informatie?
bel Gerhard Nijenhuis:
015 750 25 72
projectteam
Adriaan Kok
Niels Degenkamp
Gerhard Nijenhuis
Joris Veerman
presentatieboek beweegbare bruggen