fbpx

fietsbrug N239 Aartswoud

nieuwe fietsbrug

De Provincie Noord-Holland heeft onlangs de Westfriesedijk (N239) heringericht. Het wegdek is vernieuwd en hier en daar is de weg verbreed, onder meer bij de bestaande betonnen verkeersbrug over de Ringsloot in Aartswoud. Verbreding van de weg betekende hier dat de smalle en onveilige fietsstrook op de brug zou verdwijnen. Voor fietsers was een nieuwe brug parallel aan de verkeersbrug nodig.

historie

De Westfriesedijk maakt deel uit van de Westfriese Omringdijk, de oudste dijk van Nederland. Deze Omringdijk heeft aanzienlijke cultuurhistorische waarde vanwege zijn rol in de ontginningsgeschiedenis van West-Friesland. Dit vroeg uiteraard om een zorgvuldige inpassing van de nieuwe fietsverbinding, waarbij vorm, aanzicht en functie van de Westfriese Omringdijk behouden blijven. Verder bevinden zich onder de bestaande brug de resten van de historisch gezien interessante sluizen in het voormalige afwateringskanaal De Langereis. De provincie wilde graag dat deze vanaf het water zichtbaar zouden blijven.

zwevend fietspad

We ontwierpen daarom een zeer slanke, lange fietsbrug die boven de monumentale dijk en de historische sluisresten ‘zweeft’, zodat beide maximaal zichtbaar zijn. De brug ligt bovendien op enige afstand van de verkeersbrug. Het zwevende beeld is gerealiseerd door de brug te plaatsen op slanke zwarte poten, die ver van de brugrand af geplaatst zijn.  Het brugontwerp zelf is slank en ingetogen.

eindbaluster

Het slanke brugdek is uitgevoerd in composiet en steunt op een fundering van stalen buispalen. We kozen voor een eenvoudig en transparant hekwerk met relatief grote balusterafstand. De eindbalusters van het hekwerk aan de buitenzijde refereren met hun slingerende vorm aan de Westfriese Omringdijk, de oudste dijk van Nederland. De huidige N239 bij Aartswoud ligt op deze dijk.

specificaties

aannemer: KWS
afmetingen: l= 68,4 m (brug) en 82,7 m (incl. hekwerken) | b= 3 m
oplevering: 2022

meer informatie?

bel Ronald Rozemeijer:
015 750 25 71

projectteam

Ronald Rozemeijer
Joris Veerman

vergelijkbare projecten