fbpx

verkeersbruggen Oostmahorn

vaarroute

In Friesland is het afgelopen decennium gewerkt aan de realisatie van de Súd Ie, een twaalf kilometer lange vaarroute die loopt van Dokkum naar het Lauwersmeer. Veel bruggen over de Zuider Ee zijn opgehoogd of vervangen. Voor het laatste stukje van de route, bij vakantiepark Esonstad, werden we gevraagd twee verkeersbruggen te ontwerpen. De vaarroute voert hier over de Nieuwe Vaart. Het ging om de vervanging van een duikerbrug op de camping en een iets noordelijker gelegen houten brug, die niet geschikt was voor al het beoogde verkeer.

beperkt budget

Het budget was zeer beperkt, wat direct de grootste uitdaging vormde bij dit project. Daarnaast wilden we bouwoverlast op de camping zoveel mogelijk beperken en moest de bouw buiten het stormseizoen plaatsvinden vanwege de ligging aan de waterkerende dijk.  We kozen voor twee identieke prefab betonnen bruggen. Door ze identiek te houden qua maatvoering, konden de benodigde mallen voor beide bruggen gebruikt worden. Ook de kosten voor constructieve berekeningen bleven beperkt. De keuze voor prefab betekende vooral snelle bouwtijd en weinig overlast.

vormgeving

De vormgeving, materiaalkeuze en kleurstelling van de twee bruggen is afgestemd op de eerder gerealiseerde sluis, direct naast een van de twee bruggen. De gemeente Dongeradeel wilde bovendien graag een houten brug, omdat veel bruggen in de omgeving van hout zijn. Dit bleek echter niet mogelijk omdat een houten constructie een grotere constructiehoogte heeft dan een betonnen brugconstructie. De extra hoogte zou leiden tot inpassingsproblemen. Ter compensatie ontwierpen we een hekwerk met houten balken, om zo de beleving op de brug zelf wel zoveel mogelijk te laten aansluiten bij wat in de regio gebruikelijk is.

detaillering

Ondanks het beperkte budget is het gelukt de brug zeer zorgvuldig en verzorgd te detailleren. Zo loopt de brugrand visueel door op de landhoofden. Ook de steunpunten zijn verzorgd: we kozen niet voor de standaardoplossing van betonnen kespen op stalen buispalen, maar ontwierpen een betonnen steunpunt in de vorm van een nietje. De horizontale houten balken van het hekwerk liggen niet op gelijke afstand van elkaar, heel bewust maakten we de bovenste opening groter om optimaal zicht op de omgeving te creëren. De onderste twee balken liggen dichter op elkaar, om zo doorvalbeveiliging te garanderen.

specificaties

aannemer: Macadam BV, Bakkeveen
afmetingen: l=24 m | b=4,4 m
oplevering: 2022

meer informatie?

bel Sietse Cieraad:
015 750 25 78

ontwerper bruggen Sietse Cieraad

projectteam

Sietse Cieraad

vergelijkbare projecten