variantenstudie beweegbare brug
De gemeente Noordoostpolder vroeg ons een variantenstudie uit te voeren voor een nieuwe Marknesserbrug in Emmeloord op basis van de Hollandse Brug, ons systeem voor standaard beweegbare bruggen. Uit de door ons voorgestelde varianten koos de gemeente vervolgens een architectonische variant om te realiseren. Deze brug met een krachtige eigen identiteit moet een impuls vormen voor kwaliteitsverbetering van de omliggende openbare ruimte.
poort van Emmeloord
De nieuwe ophaalbrug is zo vormgegeven, dat de brug als hedendaagse stadspoort zal functioneren, als toegang tot de stad. De nieuwe brug zorgt bovendien voor een betere en veiligere doorstroom van het verkeer. Fietsers hebben nu een vrijliggende route.
integraal ontwerp
Alle technische elementen, zoals bewegingswerk, scheepvaartseinen en slagboomkasten, zijn volledig geïntegreerd. Bij deze brug speelt vormgeving de hoofdrol, en de doordachte technische uitwerking maakt dat mogelijk. Het bewegingswerk bevindt zich bijvoorbeeld geheel uit het zicht in de ruime kelder. Tandheugel en tandwielkast staan zo niet bloot aan de elementen, wat de brug minder onderhoudsgevoelig maakt. Het benodigde onderhoud aan het bewegingswerk is verder makkelijk en efficiënt uit te voeren, alles bevindt zich in dezelfde ruimte. Daarnaast zorgt de volledige integratie voor een zuivere buitenkant: hameipoort en balans kunnen ongegeneerd stralen.
seinen en verlichting
De scheepvaart- en landverkeersseinen werden specifiek voor dit project ontworpen. Zo zijn de scheepvaartseinen geïntegreerd in het spijlenhekwerk. De landverkeersseinen, de rode knipperlichten die fietsers en automobilisten erop attenderen dat de brug gaat openen of sluiten, zijn uitgevoerd zonder achtergrondschild. Dit was mogelijk door het gebruik van ledverlichting, die ook in volle zon goed zichtbaar blijft. Twee spots in de hameipoort zorgen voor de functionele verlichting van het wegdek, twee andere spots lichten de hameipoort ’s nachts aan.
uitwerking brugontwerp
We hebben de brug uitgewerkt tot en met het voorlopig ontwerp en daarna het beeldkwaliteitsplan (BKP) gemaakt. Dit BKP diende als uitgangspunt toen de brug meervoudig werd aanbesteed via UAV-GC.
specificaties
aannemer: Van Spijker
afmetingen: l=46 m | b=7 m rijweg + 2 x 2,5 m fietspad
oplevering: 2019
uitvoeringskosten: € 3.500.000
meer informatie?
bel Chris Wattel:
015 750 25 75
projectteam
Niels Degenkamp
Gerhard Nijenhuis
Chris Wattel
presentatieboek 2020
ipv Delft
presentatieboek beweegbare bruggen