fbpx

index

terug naar kennisblog

interview met Gerhard Nijenhuis

Ipv Delft bestaat 25 jaar. Daarom een interview met oprichter Gerhard Nijenhuis over de oorsprong van het bureau, haar bestaansrecht en de mijlpalen van de afgelopen kwart eeuw.

waarom ben je destijds, op 1 juli 1996, je eigen bedrijf gestart?

Van jongs af aan wilde ik zelf richting geven aan wat ik doe, dat zit in mijn karakter. De gedachte als zelfstandige te werken had ik dus altijd al en tijdens mijn studie (Industrieel Ontwerpen, TU Delft) werkte ik als freelancer aan allerlei opdrachten. Een paar jaar lang vormde ik daarna met twee studievrienden het bureau Noorderbreedte en vervolgens was het tijd echt op eigen benen te staan. Zo is ipv Delft geboren.

wist je meteen welke koers het bureau moest varen?

Het begin was een zoektocht. Bruggen hadden wel mijn interesse, maar de eerste jaren deden we ook allerlei andere ontwerpopdrachten. Na de eerste brug, een kleine voetgangersbrug aan de Westlandseweg in Delft, groeide het enthousiasme snel. We maakten een folder, die stuurden we aan gemeenten. Zo kregen we opdrachten in onder meer Steenwijk, Almelo en Deventer. De zestig bruggen voor woonwijk Het Jeurlink in Deventer vormden wel echt onze doorbraak, dat was zo’n groot project. En die opdracht verkregen we ook in concurrentie, dus niet onderhands zoals de meeste andere projecten. Daarna ging het snel.

en op het gebied van openbare ruimte?

Daar maakten we ook grote stappen in die tijd. Voor Almere Haven mochten we de inrichting van de openbare ruimte ontwerpen. Dat was een belangrijke mijlpaal. Het ging om een groot gebied, waarvoor we een groot totaalontwerp konden maken: pleinen, bestrating, meubilair, verlichting en algehele inrichting. Ook voor de wijk Kernhem in Ede kregen we een grote opdracht, daar ontwierpen we een familie van straatmeubilair. Dat liep uiteen van lichtmasten inclusief armatuur tot banken, afvalbakken en bruggen en erfafscheidingen.

brug doorstromingsgebied transparant eerlijk oog voor natuur

Ontpoldering Noordwaard, in samenwerking met West8

welke andere projecten zijn bepalend geweest voor het bureau?

De bruggen voor Delflanden in Emmen. Eerst een grote pyloonbrug voor fietsers, later ons eerste grote betonnen viaduct. Het winnen van grootschalige opdrachten als Noordwaard en de Buitenring Parkstad Limburg… De Hovenring natuurlijk, dat project bracht ons internationaal onder de aandacht.

gebruiksvriendelijke aluminiumkleurige afvalbakken Rotterdam met Rotterdamse uitstraling naast banken in park

Rotterdambank

De Rotterdambank was ook bepalend. Toen de tijd van de buitenstijlen een beetje op zijn eind liep, benaderde de gemeente Rotterdam ons met het verzoek een houten parkbank te ontwerpen. Dat werd de Rotterdambank. Later kwam daar de opdracht voor een afvalbak bij, die we produceerden in samenwerking met de Sociale Werkplaats. Eerst ging het om dertig afvalbakken, inmiddels staan er tienduizend verspreid over de stad. Verder waren de eerste beweegbare bruggen belangrijk, zoals die voor Heeg in samenwerking met Tauw. Het winnen van prijsvragen is ook best bepalend geweest. Ik denk dan bijvoorbeeld aan brug De Weerdsprong in Venlo, waar de inwoners uiteindelijk mochten kiezen tussen ons ontwerp en dat van Haskoning.

betonnen brug met opengewerkte hamerstukken, slank, modern en aantrekkelijk ontwerp door ipv Delft

Weerdsprong Venlo

wat heb je zoal geleerd de laatste 25 jaar?

Mensenkennis. Dat alle mensen een heel palet aan eigenschappen hebben waar je het mee moet doen. Het is de kunst om die eigenschappen goed in te schatten en te accepteren, zodat je mensen op hun sterke punten kunt inzetten. Als je daarnaast eerlijk kunt zijn over elkaars zwakke punten, krijg je een effectieve samenwerking. Zo kan er ook juist met iemand met een eigen stijl en eigenaardigheden toch een sterke band ontstaan.

Natuurlijk leer je ook jezelf kennen. Ik ben bijvoorbeeld ongeduldig en wil vaak snel aan de slag. Maar soms hebben dingen gewoon tijd nodig en is ongeduld een nadeel. Tegelijkertijd is het een voordeel, omdat het je ook slagvaardig maakt.

wat is de kracht van ipv Delft?

We streven altijd naar heldere constructies die logisch in elkaar zitten, gebruiksvriendelijk zijn en er vriendelijk uitzien. Daarbij houden we rekening met alles wat relevant is, waaronder techniek en budget. We maken integrale ontwerpen. Vanuit onze achtergrond als industrieel ontwerpers is dat heel logisch, daar is een integrale ontwerpaanpak heel normaal. Binnen de civiele wereld is dat minder vanzelfsprekend. Daar zit dus onze kracht.

is er veel veranderd binnen het werkveld?

Misschien wel minder dan je denkt. De opdrachtgever heeft een probleem en wil een oplossing, daar ga je voor aan de slag. Dat was vijfentwintig jaar geleden zo en is nu niet anders. De aanbestedingswijze en manier van samenwerken is wel veranderd. Het traditionele aanbesteden met een RAW-bestek is nu veel vaker een Design & Construct of bijvoorbeeld best value procurement aanbesteding en we werken vaker in bouwteamverband.

wat zijn volgens jou actuele thema’s en ontwikkelingen?

Naast duurzaamheid, waar we ons als bureau veel in verdiepen, zie ik dat met name nieuwe tools als parametrische software veel mogelijkheden en kansen bieden. En ik hoop dat het ontwikkelen van standaarden ook zal doorzetten. Voor de NEN werkten we mee aan de NTA (Nederlandse Technische Afspraak) voor beweegbare bruggen, opgezet om meer standaardisatie te krijgen in beweegbare bruggen. Ik hoop dat we mogelijkheden vinden om binnen de sector meer projectoverstijgend te ontwikkelen. Nu zijn de zakelijke voorwaarden daarvoor er vaak nog niet, het is lastig om het ontwikkelen van een standaard gefinancierd te krijgen. De moeite die het kost een goede standaard te ontwikkelen wordt onderschat, net als de voordelen die zo’n standaard kan bieden.

onderaanzicht busbrug Zwolle stalen kokerligger houten lamellen

onderaanzicht busbrug Zwolle

Binnen het ontwerpproces zelf zie ik veel kansen voor parametrisch en modulair ontwerpen. Vroeger maakten we per project een ontwerp op maat. Dankzij parametrisch software kunnen we nu een gemeentelijke bruggenstandaard ontwerpen die je vervolgens uitrolt over twintig verschillende bruggen. Zoiets vraagt overigens wel een andere aanpak. Een ontwerp voor twintig bruggen moet veel beter doordacht zijn, omdat het rekening moet houden met allerlei variabelen. Gelukkig weten wij als bureau na vijfentwintig jaar goed wat wel en niet werkt.

tot slot, waar ben je het meest trots op?

Op de ontwikkeling van ons team. Natuurlijk ook op heel veel verschillende projecten, maar zonder teamgeest is een bedrijf slechts een verzameling mensen. Alleen met een hecht team kun je ook daadwerkelijk ergens komen en doelen bereiken.

meer informatie?

bel Gerhard Nijenhuis:
015 750 25 72

deel deze pagina via:

ook interessant:

Thijs Beerkens over verlichting Hotel New York

Eind 2023 is in Rotterdam de externe verlichting van Hotel New York opgeleverd. Een zeer compleet en uitgebreid lichtontwerp met een gelaagd lichtbeeld. Lichtontwerper Thijs Beerkens vertelt er meer over.

Leuninghoogte 1.30 meter: ramp of redelijk?

Ruim een jaar geleden veranderden in het Bouwbesluit de regels voor brugleuningen. Per 1 juli 2021 moet een leuning die direct grenst aan een fiets- of bromfietspad minstens 1,3 meter hoog zijn. Voorheen gold op veel plaatsen een minimale hekwerkhoogte van 1,0 meter. Wat betekent dit in de praktijk?

wat kost een brug?

Het plan een brug te realiseren ontstaat doorgaans vanuit een behoefte. Zodra die behoefte is vastgesteld, volgt de vraag: wat kost dat eigenlijk? Het is een van de vragen die ons keer op keer gesteld wordt. Hoog tijd dus om hem te beantwoorden!
PFR.06_222_beweegbare-brug-Dronrijp-ipvDelft

de puzzel van de beweegbare brug – ontwerp

Deel 3 van onze serie over beweegbare bruggen gaat over de ontwerp- en uitwerkingsfase. Wat zijn de uitdagingen en waar liggen kansen? Onze specialisten geven een inkijkje en delen tips voor een geslaagd ontwerpproces.
PFR.06_177_beweegbare-brug-Dronrijp-ipvDelft

de puzzel van de beweegbare brug – bewegingswerk

Een essentieel onderdeel van iedere beweegbare brug, is het bewegingswerk, het mechanisme waarmee het val in beweging gebracht wordt. Welke opties zijn er? En wat bepaalt welk mechanisme je kiest?