fbpx

zwevende fietsrotonde Hovenring Eindhoven

ongelijkvloerse kruising

Hoe de Hovenring ontstond. Met het oog op de ontwikkeling van nieuwbouwlocatie Meerhoven, besloot de gemeente Eindhoven dat de bestaande rotonde op de kruising Heerbaan op de schop moest. Eindhoven wilde graag een ongelijkvloerse kruising, maar geen fietstunnels in verband met sociale veiligheid. De gemeente vroeg ipv Delft mee te denken over mogelijke oplossingen. Al snel bleek een pyloonbrug met cirkelvormig dek, de zwevende fietsrotonde, de meest geschikte optie. De Hovenring was geboren.

zwevende fietsrotonde Hovenring

Bij het ontwerpen van de Hovenring hadden we een duidelijk beeld voor ogen: de brug moest visueel bestaan uit een slank cirkelvormig dek en een krachtig vormgegeven pyloon. Dit beeld vormde het uitgangspunt bij de uitwerking, die we tot in de kleinste details verzorgd hebben. De aanhechting van de tuien aan de stalen pyloon is bijvoorbeeld niet op de standaard manier uitgevoerd, want dan zou bovenaan de pyloon een knobbel van staal zijn ontstaan, die afbreuk zou doen aan het beoogde beeld. Ook de M-vormige steunpunten zijn het resultaat van een uitgebreide verkenning van de mogelijkheden. De vorm van de drukstaven (die samen een V vormen) komt overeen met die van de sigaarvormige pyloon.

fietshellingen

Het kruispunt is verdiept aangelegd. Hierdoor hebben de fietshellingen die naar de brug leiden een comfortabel hellingspercentage, ondanks de beperkte beschikbare ruimte. De zwevende fietsrotonde heeft een doorsnede van 75 meter, een 70 meter hoge pyloon en 24 stalen tuien die het cirkelvormige dek dragen.

specificaties Hovenring

afmetingen: Ø=72 m | h=70 m | b=5 m
uitvoeringskosten: € 6.300.000
oplevering: 2012

Meer informatie, technische tekeningen en beeldmateriaal is te vinden op onze Engelstalige pagina over de Hovenring.

meer informatie?

bel Ivo Mulders:
015 750 25 73

projectteam

Niels Degenkamp
Joost Vreugdenhil
Ivo Mulders
Adriaan Kok
Rob Kruizinga
Gerhard Nijenhuis

vergelijkbare projecten