veelgestelde vragen

BRUGGEN ALGEMEEN

Hoe lang duurt het maken van een ontwerp te maken?

Dat loopt uiteen van twee weken tot enkele maanden of langer en hangt af van de aard en omvang van de ontwerpopdracht. Ook de beschikbare tijd bij zowel de opdrachtgever als binnen ons team van ontwerpers heeft invloed op de doorlooptijd van een brugontwerp. Daarnaast speelt het gevraagde uitwerkingsniveau een grote rol. Een schetsontwerp (SO) kost minder tijd dan bijvoorbeeld een definitief ontwerp (DO). (Zie blogitem ‘aanbesteden met so, vo of do?‘)

Bent u benieuwd wat voor uw project een realistische doorlooptijd of ontwerptijd is? Neem contact op met Ivo Mulders of Johan Büdgen.

Kan een bestaande brug eenvoudig worden aangepast/uitgebreid met bijvoorbeeld een extra fietspad?

Die vraag is lastig in zijn algemeenheid te beantwoorden. Kennis over de bestaande brug, denk aan materiaal, constructie, huidige staat en locatie, zijn nodig om in te kunnen schatten of de brug eenvoudig is aan te passen. U kunt het beste contact opnemen met een van onze brugexperts om samen de (on)mogelijkheden te bekijken.

Hoe kies je het materiaal voor de brug?

Gaat het om een verkeersbrug, dan is beton de meest voor de hand liggende keuze. Dat komt simpelweg voort uit de krachten die een verkeersbrug moet kunnen dragen. Beton is supersterk en kost relatief weinig. Een verkeersbrug in staal of hout is mogelijk, maar aanzienlijk duurder.

Voor fiets- en voetgangersbruggen hangt de keuze onder meer af van de gewenste overspanning en het brugtype. Zaken als budget, onderhoud en uitstraling spelen natuurlijk ook mee.

BRUGONTWERP EN ANDERE DIENSTEN

Verzorgen jullie ook de technische uitwerking van bruggen en onderdoorgangen?

In de meeste gevallen verzorgen we inderdaad ook de gehele engineering van onze projecten. We kunnen er dan voor zorgen dat ons ontwerp ook echt wordt uitgevoerd zoals het bedoeld is, onder meer door nauw samen te werken met de uitvoerende partij(en). Bij de technische uitwerking letten we er op dat alles goed te produceren is en dat de kosten passen binnen het budget. Standaard detailleren we onze bruggen zodanig dat ze weinig tot geen onderhoud nodig hebben.

Onder Engineering leest u meer over wat technische uitwerking in de praktijk zoal inhoudt.

Maken jullie constructieve berekeningen voor civiele kunstwerken?

Ja. Constructieve berekeningen maken bij onze bruggen standaard deel uit van de offerte. We kunnen alles verzorgen dat nodig is voor de voorbereiding van de bouw.

En MKI- of stikstofberekeningen?

Ook daarvoor kunt u bij ons terecht. We hebben ruime ervaring met beide. Voor MKI-berekeningen gebruiken we DuBoCalc.

Maakt de landschappelijke inpassing deel uit van het brugontwerp?

Soms wel, soms niet. We hebben de expertise in huis, dus desgewenst kunnen we de landschappelijke inpassing zeker op ons nemen. U kunt bij ons terecht voor de complete inrichting van de openbare ruimte in de directe omgeving van de brug.

Onze expert Winie Dijksterhuis kan u alles vertellen over de mogelijkheden.

Zit het verkeerskundig ontwerp inbegrepen in het brugontwerp?

In veel situaties kunnen we ook de verkeerskundige inpassing van brug of tunnel ontwerpen. Bijvoorbeeld als het gaat om de inpassing van een fietstracé of de aansluiting van een brug op de bestaande situatie. Bij meer complexe verkeerskundige vraagstukken schakelen we een externe verkeerskundige in, waar we vervolgens nauw mee samenwerken.

Kan ik bij ipv Delft terecht voor het opstellen van een bestek of contract?

Zeker. In negentig procent van de gevallen zijn we behalve bij het brugontwerp ook bij de aanbesteding betrokken, bijvoorbeeld in de coördinatie daarvan. We kennen de ins en outs van alle vormen van bestek. Hoe een civiel project ook aanbesteed wordt, we kunnen u helpen bij de voorbereiding en uitwerking. Bouwteams, RAW-bestekken, UAV-GC aanbesteden et cetera.

Wilt u advies over aanbesteden, bestek- of contractvorm? Onze deskundige Johan Büdgen helpt u graag verder.

KOSTEN

Wat kost een brug?

Een eenvoudige vraag met een complex antwoord. Er zijn echter wel een aantal richtlijnen die we kunnen geven over prijsstelling en ontwerp. U vindt ze in ons blogitem ‘Wat kost een brug?’ en het gratis te downloaden boekje met dezelfde naam (prijspeil januari 2025).

Bent u bezig met de voorbereiding van een nieuwe brug en benieuwd welke kosten hiermee gemoeid zijn? Neem dan gerust contact op met Johan Büdgen. 
Uiteraard kunnen we ook een (uitgebreide) kostenraming voor u maken.

Is een beweegbare brug (veel) duurder dan een vaste brug?

Ja, over het algemeen kost een beweegbare brug meer dan een vaste brug. Dit komt onder meer door het bewegingswerk en de technische installaties die nodig zijn voor een beweegbare brug. Toepassing van standaardelementen of slimme ontwerpkeuzes kunnen voor een flinke besparing zorgen. Kijkt u bijvoorbeeld eens naar ons systeem voor standaard beweegbare bruggen, de Hollandse Brug. Of lees ons drieluik over beweegbare bruggen.

Wilt u liever direct contact met een van onze experts? Chris Wattel denkt graag met u mee.

Is een tunnel veel duurder dan een brug?

In veruit de meeste gevallen zal een tunnel duurder uitvallen dan een brug. Dat heeft vooral te maken met de hoeveelheid grondwerk die nodig is voor de aanleg van een tunnel en de daarbij behorende kosten. Daarnaast is het ruimtebeslag van de benodigde hellingen groter. Bovengronds is een compacte hellingbaan met bijvoorbeeld een haarspeldbocht goed mogelijk, terwijl eenzelfde hellingbaan ondergronds uit oogpunt van sociale veiligheid en overzichtelijkheid ongewenst is.

Natuurlijk wordt een tunnel soms wel degelijk verkozen boven een brug. De fietsonderdoorgangen in Waddinxveen bijvoorbeeld zijn hier een mooi voorbeeld van.

DUURZAAMHEID

Welke materialen zijn het duurzaamst voor bruggen?

Dat verschilt echt van brug tot brug en hangt vooral af van het type constructie. Onze duurzaamheidsexpert Ronald Rozemeijer kan u meer vertellen over de meest duurzame materialen voor een specifieke opgave.

Is een duurzame of circulaire brug veel duurder dan een ‘normale’ brug?

Nee, dat hoeft niet. De hybride hout-betonbrug zoals we die onder meer realiseerden in Zwolle en Reimerswaal kost eerder minder dan een vergelijkbare brug in prefab beton. Toch is het in de praktijk zo dat de meeste duurzame of circulaire bruggen nog wel relatief duur zijn. Dat ligt aan een aantal dingen. Zo is de Nederlandse bouwwereld nog niet ingericht op werken met hout of hergebruikte materialen. Ook de inzet van elektrische vrachtwagens en ander materieel tijdens de uitvoering is nu nog kostbaar, terwijl zoiets als grondverzet met traditionele machines ontzettend veel impact heeft op de MKI-score en daar dus juist op het vlak van duurzaamheid veel winst te behalen valt.

Hoe bepalen jullie de duurzaamheid van een ontwerp?

We hanteren de circulaire ontwerpprincipes zoals opgesteld door Rijkswaterstaat als uitgangspunt  in de ontwerpfase.  Daarnaast maken we MKI-berekeningen in DuBoCalc om de duurzaamheid van verschillende opties te vergelijken. Duurzaamheid blijft echter altijd een van meerdere aspecten waarmee rekening gehouden moet worden en vraagt om een integrale afweging.

Benieuwd naar onze standpunten? Kijk eens onder ‘circulair ontwerpen’, bezoek de pagina ‘duurzame bruggen’ of lees onze blogitems over duurzaamheid.  Wilt u liever direct contact, dan kunt u terecht bij Ronald Rozemeijer.

meer informatie?

Hiernaast vindt u de vragen die ons het vaakst gesteld worden en ons antwoord daarop. Hopelijk helpt het u verder in uw zoektocht.

Staat uw vraag er niet bij, of wilt u liever iemand spreken? Neem gerust contact op!