fbpx

Boezembrug Halfweg N200

nieuwe N200

Vanaf 2018 is gewerkt aan de grootschalige herinrichting van de N200 tussen Haarlem en Amsterdam. In Halfweg moest de bestaande dubbele Boezembrug vervangen worden. Samen met Buro Cite en Burobol maakten we het beeldkwaliteitsplan voor de nieuwe brug. Het schetsontwerp van de gemeente Amsterdam vormde hiervoor het uitgangspunt. Belangrijkste doelstellingen: herstellen van het dorpse karakter, realiseren van verblijfskwaliteit en het bieden van zicht op het water en de historische omgeving.

uitkijkpunt

We werkten het schetsontwerp verder uit. De mooie locatie, met historische sluizen aan de ene kant en het stoomgemaal en de ringvaart aan de andere kant, inspireerde tot toevoeging van een zitgelegenheid aan het brugontwerp. We ontwierpen een lange, brede bank in een van de bochten. De bank vormt een natuurlijke scheiding tussen het fietspad, dat op gelijke hoogte ligt met de rijbanen, en het brede voetpad dat veertig centimeter lager ligt. In het zitelement is aan de zijde van de weg een uitgesneden tekst opgenomen die ‘s avonds van binnenuit wordt aangelicht.

prefab beton

Bij de uitvoering van het werk vormde het beeldkwaliteitsplan een bindend document. De vormgeving lag daarin vast, maar bijvoorbeeld in de keuze voor het constructiemateriaal was de aannemer vrij. De verkeersbrug is uitgevoerd in prefab beton. Het uitkragende voetpad is een lichtgewicht stalen constructie, afgewerkt met beplating in composiet en aluminium. Zo ontstaat een strakke en onderhoudsarme brugrand. Tussen rijbanen en fietspad ontwierpen we een lage voertuigkering die past bij de beoogde dorpse uitstraling.

verbetering

De nieuwe brug is op verschillende punten wezenlijk anders dan de oude. Waar het voorheen twee bruggen naast elkaar waren, is het er nu één. De bochten zijn afgestemd op een lagere snelheid. De brug  ligt bovendien verder van de sluizen aan noordzijde af, waardoor deze beter zichtbaar zijn en de brug echt volledig vrij in het water ligt. Voor fietsers biedt de nieuwe brug een brede, comfortabele verbinding op de snelfietsroute tussen Haarlem en Amsterdam. En de verbetering voor voetgangers is enorm: het smalle pad pal langs de snelweg is vervangen door een brede wandelboulevard op ruime afstand van het autoverkeer (dat ook nog eens minder hard rijdt).

specificaties

partners:  Buro Cite, Burobol
aannemer: aannemerscombinatie ééN200 (KWS, Van Hattum en Blankevoort, Vialis, Visser & Smit Hanab)
oplevering: 2020

meer informatie?

bel Ivo Mulders:
015 750 25 73

projectteam

Ivo Mulders
Thijs Beerkens
Winie Dijksterhuis
Chris Spierings

vergelijkbare projecten