fbpx

passerelle Zwolle

opgetild groen

Een park van 130 bij 10 meter, opgetild boven het spoor, met een unieke volledig houten dekconstructie. Dat is de duurzame en groene passerelle bij station Zwolle in een notendop. Met trots presenteren ipv Delft, Karres en Brands en Ingenieurbüro Miebach (Dui) het afgeronde ontwerp. Binnenkort start de aanbesteding voor de uitvoering van het prestigieuze project.

ontwerpteam

De drie bureaus werkten de afgelopen anderhalf jaar gezamenlijk aan het ontwerp van deze duurzame loopbrug in Europees naaldhout, met Karres en Brands als coördinerend architect. Ook de gemeente Zwolle, ProRail en adviesbureau Attis maakten actief deel uit van het multifunctionele ontwerpteam. Daarnaast zijn de wensen van inwoners en ondernemers meegenomen.

verlengstuk van de openbare ruimte

De voetgangersbrug in symmetrische S-vorm krijgt de uitstraling van een opgetilde straat met veel groen: bomen, struiken, water, straatklinkers en volop zitgelegenheid maken de passerelle tot een prettige plek om te verblijven.

De indeling van het brugdek is specifiek ontworpen als aaneenschakeling van verschillende omgevingen, waarbij de zichtlijnen dankzij de S-vorm telkens veranderen. Zo wordt het bewandelen van de brug een belevenis en biedt dit verlengstuk van de openbare ruimte voor ieder wat wils. De trappen aan zuidkant vormen bijvoorbeeld een aantrekkelijk vormgegeven tribune met volop beplanting en kabbelend water die uitkijkt op een nieuwe groenzone. Ter plaatse van het busstation biedt de passerelle zitgelegenheid om op de bus te wachten en centraal op de brug komt een waterkunstwerk, dat via een zichtbare watergeul op de brug in verbinding staat met het watersysteem van het stationsplein.

brugconstructie

Duurzaamheid stond hoog in het vaandel bij opdrachtgever en ontwerpteam. Daarom is gekozen voor een brugconstructie in Europees zachthout. De brug heeft vier parallel liggende gelamineerde houten hoofdliggers, opgebouwd uit identieke overspanningen van 34 meter. De 1,34 meter hoge liggers worden in dwarsrichting met stalen koppelstukken aan elkaar bevestigd en steunen op stalen portalen. De vormgeving van de steunpunten refereert aan oude stationsoverkappingen, waarbij de functie van de onderdelen afleesbaar is. Alle houten delen zijn beschermd tegen zonlicht en water en ontworpen op een levensduur van honderd jaar.

uniek houten dek

Een houten brug van deze afmetingen is al redelijk uniek, maar de passerelle combineert de houten draagconstructie bovendien met een brugdek in cross-laminated timber (CLT). Dat is bijzonder, zeker gezien de beplanting en water features op de brug. Om waterdichtheid van de toplagen te garanderen, komt op het houten dek een dubbeldikke EPDM-laag.

duurzaamheid

De gedurfde keuze voor een houten dek komt overigens voort uit grondige analyse van de MKI-scores van diverse mogelijkheden en aspecten als uitvoerbaarheid, kosten en onderhoud; een houten dek bleek veruit de meest milieuvriendelijke oplossing. Het ontwerpteam besloot vervolgens ook het materiaal voor de constructie van de liftschachten aan weerszijden onder de loep te nemen. Ook daar viel de keuze op hout, gecombineerd met hoogwaardige glazen panelen. Wederom een baanbrekende ontwerpkeuze.

modulair

Voor de leuning koos het ontwerpteam glazen panelen en een hoogte van 1,20 meter. De modulaire glazen panelen zijn individueel verlijmd in een roestvrijstalen frame, zodat bij eventuele schade alleen vervanging van het betreffende nodig is. De leuning biedt optimaal zicht op de omgeving, wat gezien de verblijfsfunctie bijdraagt aan de beleving van de brug.

verbinding

In het stedelijk weefsel vormt de brug een belangrijke en kwalitatief hoogwaardige nieuwe verbinding tussen de oude binnenstad en de volop in ontwikkeling zijnde zuidzijde van de Spoorzone. De bouw start in 2023.

persbericht gemeente (2021)

meer informatie?

bel Ronald Rozemeijer:
015 750 25 71

projectteam

Ronald Rozemeijer
Gerhard Nijenhuis
Marion Kresken
Sietse Cieraad

vergelijkbare projecten