fbpx

streektransferium Linielanding

ontdekkingstocht

Je auto parkeren naast de snelweg en zelf te voet, per fiets of in een kano op ontdekkingstocht langs de Nieuwe Hollandse Waterlinie en het Eiland van Schalkwijk. Het Streektransferium Linielanding biedt deze mogelijkheid. In opdracht van Gebroeders de Koning maakte ipv Delft het definitieve ontwerp voor het Streektransferium Linielanding, op de grens van Houten en Nieuwegein.

verbinding snelweg en polder

Het spiraalvormige verbindende element tussen snelweg en polder vormt het hart van het transferium. Het bevat een fietsenstalling, fietsenverhuurlocatie en een uitkijkpunt. De stalen palen in het centrum van de hellingbaan geleiden bezoekers letterlijk naar het parkeerterrein. Ook de verlichting is meegenomen in het ontwerp waarbij de armatuur- en lichtbronkeuze leidde tot zo min mogelijk lichtvervuiling. Net als het ontwerp van het transferium, is ook de verlichting sfeervol en ambitieus.

specificaties

afmetingen: l=45 m | b=62 m
uitvoeringskosten: ca. € 1.700.000
oplevering: 2014

meer informatie?

bel Johan Büdgen:
015 750 25 74

projectteam

Johan Büdgen
Martijn van Dongen
Sietse Cieraad

Streektransferium Linielanding

Nationale staalprijs 2016

Met haar in hoogte verlopende stalen palen is het Streektransferium Linielanding een opvallende verschijning langs de A27 bij Nieuwegein. Het wokkelvormige landmark verbindt het transferium (bestaande uit onder meer parkeerterrein en Hajé restaurant) met de snelweg. Het transferium is ook startpunt van diverse recreatieve routes.

Algemene projectomschrijving

Om de transformatie van snelweg naar achterland te faciliteren en kracht bij te zetten, bedacht Arc2 architecten een spiraalvormige hellingbaan als verbindend object. Ipv Delft werkte dit referentieontwerp uit tot het gerealiseerde bouwwerk. De hellingbaan is een symfonie van staal, beton en hout. Beoogd was echter een grotendeels houten constructie. Het gebruik van staal vormt op meerdere vlakken een meerwaarde.

Beschrijving van de staalconstructie

Zowel de kolommen als de verticale lamellen zijn uitgevoerd in staal, de hellingbaan bestaat uit een staal/betonvloer. In het referentieontwerp waren de kolommen van beton, de lamellen van hout en de hellingbaan geheel van beton. De uiteindelijke keuze voor staal had meerdere voordelen: er was minder materiaal nodig, de uitvoeringskosten waren lager en het beeld werd rustiger en daardoor nog krachtiger. Toepassing van stalen buizen voor zowel kolommen als lamellen zorgt voor een aanzienlijke reductie van het aantal verticale elementen. Bovendien volstaat nu een enkel doorlopend dwarsverband tussen de lamellen.

Dankzij het gebruik van staal kan de volledige trap inclusief het op 15 meter hoogte gelegen uitkijkplatform gedragen worden door de palen aan de binnenzijde van de hellingbaan. Wederom een beperking van het aantal verticale elementen op het plein. Bovendien versterkt de ogenschijnlijk zwevende trap de uitstraling van het landmark.

bijzondere aspecten van het bouwkundig ontwerp

Opvallende verticale lamellen aan de binnenzijde van de hellingbaan geleiden bezoekers naar het parkeerterrein. Daarnaast vormen de in hoogte verlopende lamellen een duidelijk landmark en fungeert de hellingbaan als entreeluifel voor het naastgelegen gebouw van het streektransferium. Verlichting is in het ontwerp geïntegreerd: ’s avonds is het geheel verlicht vanuit de onder- en bovenzijde van de niet-constructieve buizen van het landmark.

bijzondere constructieve detailleringen

De stalen lamellen (thermisch verzinkte buizen) zijn individueel geoptimaliseerd. Een op de drie lamellen loopt door tot op maaiveld en fungeert als dragende kolom voor het dek. Deze zijn dikker (10 mm) dan de buizen die enkel en alleen als verticale lamel (6,3 mm) fungeren.

De keuze voor een staal/betonvloer heeft meerdere redenen. Allereerst was een op traditionele wijze gebouwde betonnen hellingbaan niet mogelijk binnen het budget. Ten tweede is de hellingbaanconstructie zo relatief licht, waardoor er zo min mogelijk palen (kolommen) nodig zijn. Ten derde leent staal zich erg goed voor het maken van de gekromde vorm van de hellingbaan. De troggen overspannen van dwarsligger naar dwarsligger. In het midden tussen twee portalen bevindt zich telkens nog een extra radiaal geplaatste HEB ligger. De overspanning van het dek is hierdoor dermate klein, dat er geen onderstempeling van de platen nodig was tijdens de uitvoering.

vergelijkbare projecten