fbpx

integraal ontwerpen

win-win-oplossing

Wat ons betreft is integraal ontwerpen zoeken naar de win-win-oplossing. Een goed ontwerp dat er tijdloos en aantrekkelijk uitziet, én een kostenefficiënte oplossing die voordelen biedt op bijvoorbeeld het gebied van onderhoud. We houden daarom van meet af aan rekening met alles wat relevant kan zijn voor het ontwerp: locatie, gebruikers, wet- en regelgeving, duurzaamheid, maakbaarheid, budget, behoefte enzovoorts. Dat ipv Delft is opgericht door een industrieel ontwerper heeft daar absoluut mee te maken. De filosofie van integraal ontwerpen is voor industrieel ontwerpers vanzelfsprekend. Ook onze passie voor zorgvuldige uitwerking tot in het kleinste detail is te herleiden tot de achtergrond van onze ontwerpers, veelal io’ers en architecten.

vormgeving en constructie ineen

Een brug leent zich bij uitstek voor een integrale ontwerpaanpak. De brug zelf ís gelijk de vormgeving. Wil je een brugontwerp dat mooi en logisch is, dan moeten vormgeving en constructie wel samengaan. Dat is ook echt onze meerwaarde ten opzichte van bijvoorbeeld ingenieurs- of architectenbureaus: zwart-wit gezegd richt een ingenieursbureau zich primair op het constructief ontwerp, terwijl een architect de vormgeving het belangrijkst vindt. Wij zorgen dat zowel constructie als vormgeving logisch, degelijk en goed doordacht en uitgewerkt zijn. Tot in detail.

voordelen voor opdrachtgever

Vaak denken opdrachtgevers dat een integrale aanpak leidt tot een duurdere oplossing. Onze ervaring: dat hoeft absoluut niet! Integraal ontwerpen leidt tot een mooi en verzorgd resultaat, maar heeft zeker ook praktische voordelen.

Een snelle berekening leerde ons bijvoorbeeld dat vier losse fietsbruggen in plaats van de iconische Hovenring (een cirkelvormige fietsbrug over een druk kruispunt) aanzienlijk duurder zou zijn uitgevallen. En de Hovenring is een integraal ontwerp pur sang, waarbij bovendien vrijwel alles maatwerk is!

Bij fietsbrug Tegenbosch in Eindhoven integreerden we een anti-vandalismescherm van rvs gaas in het brugontwerp. De staanders van het scherm zijn gelijk de uithouders voor de spots die de boogbrug aanlichten. Niet alleen is het eindbeeld hierdoor veel rustiger en fraaier, de oplossing betekent ook minder elementen en dus minder staal.

Een derde voorbeeld is de Liniebrug in Nigtevecht. Daar kozen we voor een in het werk gestort betonnen dek, in plaats van een prefab dek op kespen. De brug heeft hierdoor geen onderhoudsgevoelige opleggingen en nauwelijks voegovergangen. Dat scheelt flink in de onderhoudskosten.

in de praktijk

de Weerdsprong, Venlo

Twee bruggen waarin de geïntegreerde verlichting een heel duidelijke meerwaarde heeft, zijn De Weerdsprong in Venlo en fietsbrug De Draai in Heerhugowaard. Bij de eerste bestaat de verlichting uit een computergestuurde lichtlijn in de handregel die het glazen hekwerk verlicht. Daarnaast lichten spots onder het brugdek de bijzondere betonnen steunpunten aan.

de Draai, Heerhugowaard

Bij de fietsbrug in Heerhugowaard stemden we de samenstelling van de slijtlaag op het brugdek af op de verlichting. We kozen een sterk reflecterende slijtlaag, waardoor de handregelverlichting niet alleen het hekwerk verlicht, maar ook indirect via de reflectie zorgt voor functionele verlichting.

passerelles L50, Brussel

De passerelle bij station Sint-Agatha-Berchem in Brussel is een goed voorbeeld van een project waarbij onze integrale aanpak zijn vruchten heeft afgeworpen. De opdrachtgever vroeg om een fiets- en voetgangersbrug over het spoor, maar de beschikbare ruimte was zeer beperkt. Wij stelden daarom voor een voetgangersbrug met liften te realiseren. De liftschachten zelf fungeren als steunpunten voor de brugconstructie. Zo is het een zeer compact, maar ook zeer elegant en integraal ontwerp geworden.

andere diensten

contactpersoon

Ivo Mulders
015 750 25 73